Lovisa
    Jag har inte börjat på gymnasiet än men jag vill vara säker på vad jag ska välja. Jag vill bli inredningsarkitekt och bor i gävle, jag har funderat på att gå på göranssonska skolan i sandviken men den senaste tiden har jag funderat på att gå på den estetiska linjen bild och formgivnig. Jag har även tänkt gå på collage i usa efter det.

    Så jag undrar vilken linje som jag borde gå och det behöver inte vara någon av dem som jag skrivit om. Jag undrar även om man ska flytta till usa för att gå på collage, behöver man något speciellt förutom en bra engelska.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa!

    bra att du är ute i god tid.

    Du vill bli inredningsarkitekt och vill läsa på eftergymnasial nivå i USA.

    Du undrar över vilket program på gymnasiet är det mest passande att gå i så fall.

    Om man vill läsa på eftergymnasial nivå utomlands, då tycker jag att det finns all anledning att fundera över IB-programmet. Du kan läsa mer om IB-programmet, vad det innehåller här >>  och vilka gymnasieskolor som i dagens läge erbjuder IB, kan du se på den här sidan på GymnasieGuiden men utbildningsutbud kan ändras tills det blir dags för dig att söka (om jag förstår det rätt, går du i åk8 idag).

    Om man går på IB, blir man förberedd till eftergymnasiala studier utomlands.

    Sedan är det viktigt att tänka på att utbildning utomlands är inte gratis. Man måste ha pengar för att betala terminsavgifter.

    Att bli Inredningsarkitekt eller Inredningsdesigner kan man på många olika sätt. I Sverige kan man efter gymnasiet läsa på Yrkeshögskola eller en av KKU (konst och kulturutbildningar). Det finns också många olika privata alternativ (skolor där man betalar för att få utbildning).

    Yrken Inredningsarkitekt, Inredningsdesigner, Butikskommunikatör, Visual Merchandiser - är besläktade yrken och går "in i varandra", gränserna är flytande mellan dem. Man kan också kallas för "inredare" - och det både när man arbetar med inredning på ett praktiskt sätt eller som planerare av inredning, som sedan andra personer verkställer.

    Man kan också gå en annan väg - via ett praktiskt hantverks yrke som man lär sig på ett yrkesprogram, t.ex kan du utbilda dig till Sömmerska, Tapetserare, Målare (med påbyggnadsutbildning till Dekormålare som finns på yrkeshögskola).  Du har rätt att på alla yrkesprogram läsa kurser för grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Det finns många fördelar i att lära sig ett yrke redan på gymnasiet. Då har man en stabil grund, hantverkskunnande, att "falla tillbaka på". Du kan då arbeta extra (mycket lättare att få jobb om man kan ett praktiskt yrke) under dina eftergymnasiala studier.

    Dessutom kan man på ett yrkesprogram läsa som gymnasial lärling och har då rätt till 1000 kr extra i månaden från CSN - kallas för lärlingsersättning.

    Läs gärna på länkar som jag skicka nu (alla blåa ord i mitt svar är klickbara länkar) och återkom sen med en ny fråga.

    Hälsningar

    Mikael SYV