Jennifer
    Hej! jag hade lite frågor angående utbildningar och min framtid.
    Jag är väldigt intresserad av att skriva, jag har lätt för det och alltid gjort det. Jag går Samhällsprogrammet men med beteende inriktning och inte media.
    1. Jag undrar vad det finns för yrken inom att skriva, jag gillar att vara väldigt fri i mitt skrivande, och intresserad av politik också. Jag skulle gärna vilja jobba eller slå ihop dessa inom ett yrke men vet inte vad som finns. Jag vill heller inte läsa allt för svåra kurser på högskola då jag lider av ångest och kan lätt gå in i väggen av för mycket arbete. finns det yrken där poltik och skrivande går hand i hand?
    2. Undrar därför också om man kan börja på egen hand? eller om dessa yrken kräver högskola eller är obligatoriskt för en säker framtid eller jobb?
    3. sen hur stor konkurrensen är inom politik och skrivande och hur bra betyg man bör ha?
    4. sen också om dessa inte går att slå ihop, vilka yrken finns det inom skrivande? och vad dessa behöver för behörigheter?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jennifer!
    Kika gärna på följande yrken: Språkyrken >> där ett antal olika yrken nämns av vilka många har med skrivande att göra, ex.
    Talskrivare >>
    Journalist/Reporter >>
    Multujournalist >>
    Producent för text för syntolkning >>
    Presskommunikatör >>
    Manusförfattare >>.

    Liselotte

    För att bli politiker behöver man bli aktiv i ett politiskt parti.

    Yrken inom politik och inom skrivande hör ej till de så kallare "reglerade yrken" där en specifik (strikt reglerad) utbildning krävs. Det går därför inte att ge ett tydligt svar "gå den och den utbildning och du får det och det jobbet". Tyvärr är det mycket osäkert och också slumpen spelar stor roll: vilka kontakter man har, om man råkar finnas på "rätt plats vid rätt tidpunkt", hur stor skrivartalang man har och om den talangen blir "upptäckt".
    Det finns många olika utbildningar inom skrivande man kan söka till, men vilken av dem som passar just dig bättre, kan inte vi svara... du får kika på många olika yrken och många olika utbildningar och bestämma vilka du vill söka. Får du sedan Antagningsbesked att du är antagen till flera olika utbildnigar, kan du välja vilken du tackar Ja till. Ibland går det att gå fler än en utbildning samtidigt - ex. en utbildning på dagtid på heltid + en annan på halvtid på distans.

    Tips: kika på en utbildning inom yrkeshögskola - yhguiden.se/utbildning/alma-education/manusforfattare . Yrkeshögskoleutbildningar är kända för att "ge jobb".