Ida
    Hej! Jag går sista året på samhällsprogrammet. Jag har läst spanska som moderna språk och har klarat både spanska 2 och 3. Steg 4 har jag dessvärre nu fått f i. Jag har fått en möjlighet att läsa om hela kursen, men är osäker om jag ska ta initiativet. Jag har fått godkänt i alla andra kurser men undrar bara vad det blir för konsekvenser om jag inte läser om.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ida,
    om du bara har F i en kurs á 100 p. och om den kursen är Moderna språk, steg 4, kommer du kunna få ut din Gymnasieexamen och med det Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Dock förlorar du ganska mycket i konkurrensen - pga F drar ner Jämförelsetal samt att du inte får Meritpoäng för Moderna språk, steg 4. Se på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser - reglerna kring Meritpoäng. Steg 4 i Moderna språk ger 1.0 Meritpoäng, men kursen måste vara betygsatt med minst E i betyg.

    Gymnasieexamen /dokumentet/ går inte att justera i efterhand. I fall du skulle få högre betyg i kursen, kommer det inte att ändras i självaste dokumentet, utan det är "tilläggs dokument" som du får.

    I fall du läste Moderna språk steg 4 som en "utökad kurs" /dvs utöver 2500 poäng/ - räknas det betyget inte in i jämförelsetal om den är betygsatt med F. Den kursen finns dock ändå på självaste dokumentet "Gymnasieexamen".

    Jag hoppas du fick svar på din fråga. I annat fall ber jag dig att återkomma.
    Bästa hälsningar
    Anna SYV