Jonas
    Hej, jag har lite funderingar. Hur länge får man gå på gymnasiet?
    Jag fyller 19 i år och går andra året på fordonsprogrammet, har alltså gått om 2 klasser. Nu vill jag så gärna byta skola fast fortsätta samma inriktning. Jag kommer isåfall vara 21år gammal när jag tar studenten. Så nu är min fråga kommer jag att få gå klart skolan?
    Hur länge får man studiebidrag?
    Har hört att man måste ta studielån när man är 21år, måste man verkligen det?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom du fortfarande är nitton så är det inga problem att byta skola - det är först nästa höst som du inte längre kan tas in på gymnasiet. Däremot får du alltid fullfölja den utbildning du börjat innan du fyller tjugo så än så länge går det bra. Du får även studiebidraget fram till du är klar med gymnasiet. Från det du fyller tjugo kan du även söka studiemedel - läs mer här http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel

    Det är mottagande skola som bestämmer om du kan byta och chansen är väl störst om du går samma utbildning - det handlar ju främst om att den nya skolan ska ha plats. Har dom inte det så kan det bli svårt med byte. Kontakta dom och fråga. /Lena, Syv