Frida

    Hej igen!

    Jag har gymnasieexamen från 2011 från det gamla systemet (IG-MVG) samt komplettering från Komvux enligt det nya betygssystemet. Mitt mål är att söka till receptarieprogrammet och undrar lite kring meritpoäng. Har varit mycket svårt sjuk ett tag och har inte klarat av att studera under sjuktiden. Väl nu när jag tänkt ta tag i studierna blev jag förkrossad över att man tagit bort områdesmeriterna, dvs Jag har förlorat 0,5 poäng. Därför får jag ta igen poängen på annat sätt. Hursomhelst så har jag läst engelska B vilket ska ge 0,5p och Matematik 5 som jag tolkar ska ge 0,5p då den omvandlas till matematik E. Jag ska också läsa in engelska 7 för att få extra poäng. Läste också tyska steg 1 vilket jag antar inte ger några poäng alls. Detta skulle innebära att jag får max 1,5 poäng. Så hur ligger det till? Enligt nya systemet ger matematik 5 1 poäng plus att man kan få 0,5 poäng för matematik specialisering. Om jag läst efter nya systemet skulle jag fått 2 poäng istället för 1,5. Detta känns orättvist. Varför får jag lägre poäng for matematik 5 då jag läst exakt samma ämne? Skulle vilja veta varför det är så. Rätta mig gärna om jag har fel och isåfall hur många poäng har jag?

    Med vänlig hälsning Frida

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Frida,

    jag förstår att vissa förändringar i reglerna kan upplevas som en försämring och/eller att de är orättvisa. Det tycker t.ex de elever som på gymnasiet idag måste ha godkända betyg i tre kurser i svenska: SVENSKA 1,2 och 3 och i två kurser i Engelska: Eng 5 och 6 för grundläggande behörighet och inga meritpoäng för de för Eng 6 för att det är ingen "extra-kurs" utan ett "måste" för att bli behörig (allmänt) till svenska högskole-universitetsutbildningar. Vid förändringar gynnas vissa och vissa andra upplever att det blev en försämring, så är det (tyvärr) och det är inget vi på FRåGA SYV kan göra för att vi bestämmer inte hur reglerna ser ut enligt vilka Antagning.se räknar fram de sökandes meritvärde.
    De reglerna som gäller för dig med Slutbetyg från gymnasieskolan från 2011 finns att ta del av på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/slutbetyg-2010-och-framat och jag vill "påminna" om att meritpoängen är Extra-poäng, alltså det inte är obligatoriskt att ha några meritpoäng, över huvudet taget. Du konkurrerar med summan av Jämförelsetalet + meritpoängen. Du kan försöka höja ditt jämförelsetal (snittbetyget). Om du inte har några IG, då är det i första hand prövningar som gäller för din del. Och det är tyvärr så att du måste hitta kurser som du har i ditt slutbetyg med lägre betyg än MVG som har en motsvarande ny kurs. Exempel på vilken prövning du skulle kunna göra är - Matematik A-kursen (om du har lägre än MVG i den) så kan du göra prövning i matematik 1a; om du har lägre än MVG BETYG I Matematik B, gör prövning i matematik 2a; om du har lägre än MVG i matematik C, gör prövning i matematik 3b.
    Du kan också satsa på högskoleprovet. Då prövas du även i HP-urvalet. Du kan också kika på yrken som "liknar" det yrket som du vill utbilda dig till, Receptarie. T.ex BMA och Kemist; och tänk på att utbildningar finns inte endast på universitetsnivån, utan t.ex finns det utbildningar till Apotekstekniker inom yrkeshögskola. Inom yrkeshögskola finns också utbildningar till Steriltekniker eller Instrument- och steriltekniker.
    Se gärna några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    campus-vastra-skaraborg/laborant
    hermods-yrkeshogskola/laborant
    yrkeshogskola/apotekstekniker-distans
    vårdyrkeshogskolan/instrument-och-steriltekniker
    hermods-yrkeshogskola/instrument-och-steriltekniker

    Liselotte
    • Frida :

      Hej och tack för svar!

      Så som min plan ser ut är att pröva två kurser som jag har G i, dvs Ma2a och samhällskunskap 1b. Jag funderar också på att göra prövning i Geografi A och Samhällskunskap B. Dessa fick jag VG i och vill öka till A. Jag tänker också läsa engelska 7 på distans. Kommer engelska 7 att räknas in i mitt snitt även om jag tillexempel skulle få E på den kursen och den inte krävs för behörighet? Läste också någonstans att Idrott och hälsa inte skulle räknas om betyget sänker snittet om man har slutbetyg. Stämmer detta?

      Mvh Frida