Lukas
    Hej! Jag läser teknik och är inne på mitt första år. Jag läser förutom alla andra teknikämnen också digitalt skapa de 1 och entreprenörskap 1 som ingick i programmet? Vad gäller för meritpoäng i dessa kurser? Får jag en poäng för dom? Om inte, är det ens någon idé att satsa på högre betyg i dessa kurser då dom ändå i te bidrar till mitt meritvärde? Länk till programplanet http://realgymnasiet.se/teknik/programplan-teknik

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Lukas,
    det är ALLA gymnasiala kurser som läses inom 2500 poäng som bidrar till Meritvärdet.

    Jämförelsetal + eventuella Meritpoäng = Meritvärde
    Alla kurser inom 2500 poäng i din Gymnasieexamen bidrar till Jämförelsetal. Digitalt skapande & entreprenörskap räknas in i Jämförelsetal på samma sätt som Matematik 1c, 2c och 3c eller Engelska 5 och 6 och det räknas på samma sätt som betygen från grundskolan /med den skillnaden att där var det bara vårterminens betyg som bidrog men på gymnasiet är det ALLA kurser - från åk1 lika mycket som från åk3/.
    Meritpoäng får man för godkända betyg i Engelska 7, Moderna språk från nivå 3 och Mattekurserna /som är högre än den, som du behöver för behörighet till en viss högskoleutbildning/. Du kan läsa om Meritpoäng på sidan http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    De kurser som INTE bidrar till konkurrensvärdet - är enbart "utökade kurser" som inte ger Meritpoäng och inte krävs för behörighet. "Utökade kurser" är den, som läses utöver de obligatoriska 2500 poängen som krävs för gymnasieexamen. För att få läsa utökade kurser måste man ansöka och få det beviljad av rektor på programmet. Det är ett undantag.

    Om du vill öka konkurrensvärdet i dina gymnasiebetyg, kan du välja läsa Engelska 7, som ger 1,0 i Merit och Moderna språk 3 och 4 - eller Mattekurserna. Läs på länken ovan. Om de Meritkurserna läses inom 2500 p. - vinner du på det på så sätt att du inte läser på mer än heltid & ändå får det bästa möjliga konkurrensfördel.
    Meritpoäng gäller enbart vid ansökan till svenska högskoleutbildningar.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV