Emma
    Läste i Lunds katalog på beteende vetenskap kandidat examen där står det grundläggande behörighet samt matematik 1a/1b/1c och i parantes områdesbehörighet 5a. I 5a ingår matte 2 men det står ju matte 1a vad gäller ??

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Emma, är det den här utbildningen du undrar över http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-SGBEV/behorigheter-och-urval
    Du har rätt - uppgifterna stämmer inte med varandra och jag råder dig kontakta vägledning på Lunds universitet och/eller Antagning.se (som tar hand om antagning till Svenska högskolor/universitet).
    Troligtvis har de glömt att skiva in Matematik 2 in i behörighet. Matematik 2 brukar krävas till liknande utbildningar. Utan att kunna svara på din fråga om varför det inte stämmer i info- som finns på Lunds universitets hemsida, skulle jag råda dig att läsa Matte 2 för att i fall den kurs inte krävs för behörighet, får du i så fall Meritpoäng för godkänt betyg i den kursen. Läs reglerna för Meritpoäng på
    http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte