Christine
    Hej! Jag har ett "reducerat" betyg från gymnasiet. Min mentor tog bort Matematik B och jag fick ett slutbetyg med endast 2450 poäng. Kan jag fortfarande söka in till de program och kurser som inte kräver Matematik b eller måste jag läsa upp 50 poäng för att ens bli behörig för vidare studier?
    Jag har betyget godkänt eller högre i alla ämnen och jag tog studenten -09
    • Milla : Jag har nu dubbelkollat med expert från Universitets- &högskolerådet och fick det bekräftat att man har Grundläggande behörighet till högskolestudier med Reducerat program från åren Innan 2010 men man måste ha godkända betyg i minst 2250 poäng.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Christine!

    Det som gäller angående behörighet till högskola/universitet för dig kan du läsa på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/

    men det finns andra former av eftergymnasial utbildning bland annat på yrkeshögskola. Det är lägre behörighet (allmän behörighet) som krävs till yrkeshögskola och man kan komma in på yh som obehörig (vilket man inte kan göra - om man söker till högskola).

    Frågan är om du vill söka in på högskola/universitet och vilken utbildning där som du vill söka? För att många högskoleutbildningar kräver även Särskild behörighet.

    För att kunna ge rätt svar på din fråga måste vi veta om det står överskrift Rubrik på ditt dokument - Slutbetyg eller om det står Samlat betygsdokument? Om det står Slutbetyg - står det "reducerat program" eller står det ngt. annat?

    Du kan också ta ditt utbildningsdokument till SYV på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Då kan SYV-en titta på ditt dokument och ge dig svar angående vad du är behörig till och skulle det visa sig att du behöver komplettera, kan du direkt på plats göra ansökan om att läsa en eller flera kurser på komvux.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte
    • : Tack för svaret! På rubriken på mitt dokument står det "slutbetyg" och jag har nu med framgång ansökt till några kurser på högskola.
    • Liselotte : Jättebra att du ansökte på kurserna på högskola! du kan, om du vill söka även till yrkeshögskola (det är oberoende av varandra antagning).