Moa
    Hej! Jag går min andra termin på vård och omsorgsprogrammet och har börjat fundera på högskola/universitet. Som det ser ut nu så kommer jag kunna söka in till sjuksköterskeutbildningen direkt efter gymnasiet, om jag läser till naturkunskap 2, vilket jag kommer göra. Men VO-programmet är ju ej högskoleförberedande, så hur mycket poäng kan man utöka sitt program med? Förstår att det har lite med vad skolan säger osv, men vad är vanligt?
    Tacksam för svar...
    • Mikael : Du behöver inte utöka din studieplan. Du kan rymma alla kurser du behöver för behörighet till ssk-programmet inom dina "vanliga" 2500poäng. Läs mitt svar, nedan. :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,
     Det stämmer att VO är yrkes- och inte högskoleförberedande gymnasieprogrammet, men alla elever har ändå rätt att läsa kurser för Grundläggande behörighet till högskola, alltså upp t o m svenska 3 och engelska 6. Om du säger på din gymnasieskola (prata med sYV-en) så kan inte din skola neka dig läsa svenska 3 och eng6. Du behöver godkända betyg även i de kurserna, alltså i sv3 och eng6 men för övrigt behöver du få ut examensbevis och för särskild behörighet behöver du, förutom naturkunskap 2, även godkänt betyg i matematik 2 och i samhällskunskap 1a1 och 1a2.
    Att läsa matte 2 på ett yrkesprogram är inte elevens rättighet men ofta kan man göra det.
    Prata med SYV på din skola. Jag är säker att hen får rätt ofta frågor om att bli behörig till sjuksköterskeprogrammet och kan ge dig svar på exakt hur dina möjligheter ser ut.
    Om du inte blir behörig på gymnasiet, kan du komplettera efter gymnasiet.
    Du kan också kika på vad som finns inom yrkeshögskola, se några exempel på utbildningar, nedan:
    utbildning/vardyrkeshogskolan/steriltekniker
    hermods-yrkeshogskola/tandskoterska
    yh-region-kronoberg/specialistunderskoterska-barn