Luigi
    Hej, jag går i årskurs 1 samhällsprogrammet inriktning samhällskunskap.

    Jag vill gå in på juristprogrammet. Jag vill ta reda på vilka kurser som ger mig totalt 2,5 meritpoäng!

    Är det sant att områdeskurser kan ge totalt 1.0 meritpoäng? Det står här: http://www.meritpoang.se/ommerit.php Och det betyder då att jag får 1.0 meritpoäng om jag läser några utav dessa områdeskurser: http://www.meritpoang.se/omrade.php?kod=1

    Alltså om jag skulle läsa:

    Spanska steg 3 - 0,5 meritpoäng
    Spanska steg 4 - 0,5 meritpoäng
    Matematik 2b - 0,5 meritpoäng
    Historia B- 0,5 meritpoäng
    Samhällskunskap B- 0,5 meritpoäng
    TOTALT: 2.5 meritpoäng!

    Tacksam för svar!

    är detta korrekt: http://www.meritpoang.se/result.php?o=1&s=3&s2=n&e=b&m=b&k%5B%5D=HI1202&k%5B%5D=SH1202

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Luigi,
    aktuell information finns på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    De länkarna som du skickar är gammal info- som gällde förr och är inaktuell för dig.
    (för sökande med gamla betyg där de fick G-MVG betyg kan delar av den gamla info- fortfarande vara aktuell men ej för dig som kommer att få hela din gymnasieexamen enligt de nya reglerna).

    För dig gäller följande: för att få Meritpoäng måste man ha minst E i kursen. Betyg F ger "noll" både i Jämförelsetal och i Meritpoäng.
    Engelska 7 ger 1.0 Meritpoäng

    Moderna språk ger Meritpoäng från steg 3 och totalt kan man få 1,5 för Moderna språk /oavsett hur många kurser man har läst/.

    Matematik ger också max 1.5 Meritpoäng och det är med början från den kursen som INTE KRÄVS FÖR BEHÖRIGHET som man kan börja få Meritpoäng för Matte.
    I ditt fall - för Juristutibildningen får du 0.5 Meritpoäng för varje av de följande kurser: Matematik 2, 3 och 4.

    I ditt program ingår det Matte 2b som en obligatorisk kurs, så du får 0.5 Merit för matte - i fall du får minst E i den kursen.
    Sedan gäller det att tjäna ihop de resterande 2.0 Meritpoäng.
    Det kan du göra på olika sätt:
    t.ex. om du får minst E i Engelska 7 - för du 1.0
    och sedan kan du få den resterande 1.0 genom att läsa Moderna språk 3 och 4
    eller Moderna språk 3 och Matte 3b.
    Om du inte vill eller kan läsa Engelska 7 eller inte får minst E i den,
    kan du tjäna de resterande 2.0 poängen genom Moderna språk och Matte. Då är det "ett måste" att läsa Matte 3b och Moderna språk 3och4 - om du vill få ihop till max Merit.

    Glöm det du läste på länkarna som du skickade. Den info- gäller inte dig.
    Läs på den länken som jag skickar nu /överst i mitt svar/.
    Mvh
    Mikael SYV
    Hej igen,
    yes, jag är säker. Läs på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gymnasiet-gy2011.pdf
    Antagning.se är en officiell sida som "sysslar med" antagning till högskola/universitet och de uppdaterar info- ofta. De kan man lita på.
    Den länken som du skickade - om du tittar noga, ser du att de pratar om "G", "IG" och "MVG" och det är betyg som från 1 juli 2011 blev ersatta med F-A skala. Så info- där är minst ca fem år gammal.
    Gymnasiereformen Gy 2011 /som trädde i kraft från 1 juli 2011 på gymnasieskolan och något senare - på komvux/ innebar inte bara ändring i betygsskalan A till F betyg i stället för MVG - IG betyg men även en hel del andra ändringar, inklusive ändring i hur man "tjänar" Meritpoäng.
    En länk som jag skickade i mitt ursprungliga svar innehåller samma info- som på länken som jag skickar nu. Skillnaden är bara den att på www.gymnasieguiden.se är info- kortare och tydligare men det är samma innehåll som på Antagning.se.
    Det finns massa info- på Internet men man kan inte alltid lita på att info- som man hittar är korrekt. Just vad det gäller gymnasiebetyg - är det bäst att hålla sig till några pålitliga sidor eller fråga oss här på Fragasyv.se.
    Vi arbetar dagligen med just de frågorna och håller oss á jour.
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan, Matte 2b ingår som en obligatorisk kurs i Samhällsvetenskapsprogammet obligatoriskt så den behöver du inte välja.
    Engelska 7 (minst betyget E) ger 1,0 Merit
    och Moderna språk 3 och 4 kommer att ge dig 1,5 Merit - så, ja! Om du får godkända betyg i alla de kurserna, kommer du att få max Merit, som är 2.5.
    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    ANNA SYV