Linus
    Hej! Jag vill läsa ekonomi till hösten dock så känns de som jag inte kommer lyckas komma in på mina första val som är civilekonomi. Därför har jag även tänkt att söka till en vanlig ekonomi utbildning samt kursen företagsekonomi 1. Så om jag t.ex kommer in på ekonomi i Trollhättan och läser företagsekonomi 1 under en termin och sedan lyckas ta mig in på civilekonom i Karlstad senare till våren, hur blir det då? Kommer jag få läsa om kursen? Och isåfall kan jag höja mitt betyg? Får jag läsa den överhuvudtaget? Om inte kommer jag då få börja i termin 2? Helst skulle jag ju såklart vilja vara med från start så man lär känna klasskamraterna och kommer in i gänget. Hade vart jätte glad att få lite klarhet i det här. Mvh en förvirrad blivande student.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linus!

    Du ställer några olika frågor och jag skall försöka svara på dem alla. Om jag missar ngt., var god återkom.

    Ang. höja betyg på högskolan: de flesta högskolekurser har betygsskala "godkänt - icke-godkänt" enbart. Det är väldigt få kurser som man kan få "välgodkänt" på (inte för att man inte är duktig, utan för att det betyget inte tilldelas på högskolekurser med undantag av några få kurser).

    Ang. läsa om en högskolekurs - så kommer du inte få läsa om de kurser som du sedan innan redan har godkända betyg i, du kommer inte att bli antagen på samma kurs (om det är exakt samma kurs, alltså). Det är dessutom "slöseri" med din tid och samhällets pengar om du skulle läsa om en termin "i onödan". Du förlorar också ekonomiskt på att läsa om samma kurser på högskolan - du skall inte kunna få Studiemedel för att läsa redan godkända kurser på högskolan + att du måste också räkna med "förlorad arbetsinkomst" (dvs om du jobbade i stället, skulle du tjäna pengar).

    Du kanske kan fundera på ett alternativ: att läsa fristående kurser och sätta ihop dem till en kandidatexamen. För det krävs 180 hp (högskolepoäng) = 3 års studier på heltid. 90 hp måste vara i "huvudämnet" - i ditt fall Ekonomi och de resterande 90 hp kan du välja läsa andra kurser (som inte är strikt ekonomiska kurser ... men det blir en senare fråga - exakt vilka kurser som är OK att ta in i kandidatexamen med huvudämne Ekonomi).

    Du vet säkert om att Högskoleprovet ger dig en extra chans att komma in på en högskoleutbildning. HP genomförs 2 ggr om året - och nästa tillfälle blir i oktober.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!

    Civilekonomexamen eller Magisterexamen ligger minst 5 år fram i tiden för din del. Hur arbetsmarknaden kommer att förändras på den tiden, är mycket svårt att säga säkert. Även helt andra saker än just formell utbildning kan bli avgörande för möjlighet till anställning: t.ex. om du kan något/några andra språk; din ålder; var i landet du bor & om du kan flytta inom Sverige eller till utomlands; om du vill (kan) resa mycket i tjänsten och vara borta 2-3 veckor, vilket ibland är ett krav och ibland "meriterande" - och det kan man inte om man t.ex. har små barn eller måste ta hand om sina gamla föräldrar.

    Så, jag vill påminna dig om att det tyvärr är helt omöjligt att svara på frågan om just du får ett jobb och ännu mindre - just vilket jobb du kan få.

    En bra sak är om du kan i alla fall fundera på om du skulle kunna starta eget & bli din egen arbetsgivare (t.ex. konsult). Att vara flexibel och kunna flytta och resa i tjänsten är en stor fördel, men då krävs det uppoffringar (att vänta med att skaffa familj). Att lära sig ett nytt språk eller hålla de språken man redan kan "vid liv" är också bra att tänka på - om man har möjlighet.

    Du frågar hur ofta någon hoppar av ... och det går säkert få fram någon sort statistik på det, men då vet vi hur det var förr men det säger inte så mycket om hur det blir framöver. Du behöver bara en plats. En plats kan uppstå om någon från programmet bestämmer sig för att ta ett sabbatsår t.ex. Eller ångrar sig och vill utbilda sig till ngt. annat i stället. Sådant kan man inte förutse. Sedan kan ju folk "tillkomma" också, som är en "omvänd process", d v s den som fick anstånd med platsgaranti, kommer tillbaka till utbildningen och tar den lediga platsen "från dig". Eller så bestämmer sig den personen att inte återvända till utbildningen och då kan du få den platsen. Det är slumpen som spelar avgörande roll här. Helt omöjligt att veta hur det blir. Jag tycker inte att statistik "bakåt" hjälper dig för det kan bli mycket annorlunda i framtiden och du behöver ju, som sagt, "bara en liten plats". :)

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig! Återkom om du har fler frågor.
    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla
    • : Okej tack för svaret:) Bara en funder jag har läsing till, om jag först söker enbart kursen och sedan söker ett program där kursen ingår. Får jag fortfarande inte läsa kursen då? Går jag automatiskt vidare till nästa termin?
    • Mikael : Jag skall svara på din kommentar.
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Det är mycket smartare att - i fall man får godkända betyg i alla högskolekurser som läses under första termin på programmet - att INTE söka till programmet utan söka just till Andra terminen, då får man mycket mindre (kanske ingen) konkurrens. När du söker till hela programmet, konkurrerar du mot en mängd sökande som läste på gymnasiet och på Komvux i år och även under tidigare år.

    När du söker till Andra terminen - då konkurrerar du enbart mot de några få som, precis som du, redan har godkända betyg i termin etts kurser. Programmet kan inte ta in till termin 2 någon som inte har godkända betyg i alla kurser i termin 1, alla som inte har det blir obehöriga. I fall ingen "officiell" antagning annonseras till termin 2, kontaktar man det aktuella fakultetet /eller institutionen/ med frågan om minst en ledig plats finns (i fall någon har hoppat av under termin ett) - och gör en "inofficiell ansökan".

    Det finns ingen som helst anledning att söka till hela programmet om du redan har godkända betyg i alla kurser som läses på termin 1. Du skriver om "gemenskap" och det är en viktig sak, givetvis, men samhällsekonomiskt är det inte försvarsbart om folk skall under en hel termin läsa det som de redan kan. Du kan bli antagen till hela programmet med godkända kurser från termin 1 (i fall de på antagning.se missar att du redan har de kurserna godkända, du söker ju på gymnasiebetyg, inte på högskolebetyg). Men när det blir dags att registrera betyg i LADOK, ser administratören att samma kurser redan är registrerade på ditt personnummer. Det kan bli stora problem med bl a återkrav på Studiemedel. Det är en ovanlig situation, eftersom folk inte, normalt sett, läser om redan godkända högskolekurser.

    Det är i alla fall vad vi på Fråga SYV tycker och råder dig till.
    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Ja det lät betydligt smartare att söka till andra termin, visste faktiskt inte att man kunde göra det. Generellt hur ofta är det som någon har hoppat av så man har chans att komma in på det sättet? Den största anledningen till att jag tänkte som så här var att jag hellre ville ha en civilekonom examen men att ifall att jag inte lyckades ta mig in ändå ha något att falla tillbaka till. Och för att kompensera civilekonomexamen läsa magister efter dem 3 åren. Hur står sig en magister examen kontra en civilexamen sedan när man ska ut i arbetslivet?
    • Milla : Jag skriver svar på din kommentar nu, kommer inom kort.