Kamron
    Hej!
    Jag går första året på gymnasiet och vi har just nu bl.a. en uppgift i Natur 1 där vi skall skriva en labraport. Jag har inte gjort klart den uppgiften och kommer inte kunna hinna att slutföra den tills inlämningen. Jag undrar om läraren kan ge mig ett F på just den uppfiften eller inte kunna bedöma alls p.g.a. hon saknar underlag för bedöming? Vet att i 9:an så kunde läraren inte bedöma en uppgift som inte lämnades in och undrar om det är samma sak i gymnasiet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är lärarens kompetens att sätta betyg eller bedöma att underlag saknas... Gör ditt bästa, är mitt råd. Om du får F eller inget betyg är ju inte bra, fast på olika sätt. Utan betyg i naturkunskap uppfyller du inte kraven för examensbevis och med F kan du ev få exambevis .

    Sedan är det så att du kan få göra prövning i NK under din resterande tid på gymnasiet .

    Just den konkreta frågan om betygsättning av en inlämningsuppgift, kan inte vi på fråga SYV svara på, därför att så detaljerade regler inom betygssättningen finns inte centralt; det bestäms lokalt på varje skola och det är rektor som är ytterst ansvarig .

    Studie- och yrkesvägledare