Bassam
    Jag undrar hur det fungerar om man vill gå gymnasium i en annan kommun fast utbildningen finns i hemkommunen? Söker man på samma villkor som elever boende i kommunen? Eller har elever boende i kommunen någons slags förtur?

    Får man studiebidrag och resebidrag? Till annan kommun.

    Vi bor i Varberg och min son vill läsa i Göteborg.

    1 Svar

    Fråga SYV på Framtidsskolan
    Om din son söker till en friskola så blir han alltid förstahandsmottagen oberoende av hemkommun. Det kan dock bli svårt att få bidrag till t.ex. boende om programmet finns i hemkommunen. Söker sonen till en kommunal skola så blir han dock andrahandsmottagen om det inte finns ett samverkansavtal mellan kommunerna.

    Kontakta Syv på skolan så du får information om vad som gäller i just Varberg.