Hej! Jag har en fråga om fri kvot. Såhär gäller om man ska söka fri kvot: "Om du på grund av särskilda omständigheter har fått sämre betyg än du borde ha haft, så kan du bli prövad i fri kvot. Det gäller främst starka medicinska eller sociala skäl, såsom långvarig sjukdom eller mobbing. " På några håll har jag även fått höra att fri kvot enbart kan sökas om det gäller tillfällig problematik, inte långvarig. Kan elev som har t.ex dyslexi omfattas av fri kvot? Vilka råd kan ni ge när man överväger att skriva fri kvot till en elev? Hur kan man identifiera att det är en elev vars problematik är aktuell för att skriva fri kvot? Tacksam för svar.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31856 frågor besvarade.
Vad gäller vid ansökan i frikvot?
1 Svar
Hej,
viktig fråga men också svår att ge kort och konsist svar på.
Jag vet att på många grundskolor är det Speciallärare eller Specialpedagog som skriver begäran om ansökan i frikvot.
Det är en bedömning och handlar också om grad och omfattning t.ex dyslexi kan vara lindrig eller grav.
***
Jag tycker det är viktigt att tänka på att eleven ska ha en rimlig chans att klara den utbildning som hen antas till; att komma in på gymnasiet är bara första steget, sedan ska man i 3 år prestera och uppfylla kraven för examensbevis, annars uppnår man inte målet och det blir "jobbigt för alla"...
Att ansöka om att bli prövad i "fri kvot" skrivs och skickas in, betyder dock inte att eleven automatiskt blir antagen till gymnasial utbildning som hen onskar gå... Vår erfarenhet är att många gymnasieskolor, i första hand fristående, accepterar ej ngn elev som ej lyckas konkurrera in sig genom betygen; det är ju upp till Rektorn att godkänna eller avslå begäran om att bli antagen i fri kvot.
Ang. "tillfällig karaktär" så håller jag med om att det är ibland svårt att bedöma hur varaktig problematiken blir men att det också är viktigt att tänka på att i fall eleven blir antagen så måste hen ha förutsättningar att klara av utbildningen + att i fall tomma platser står på gymn.utbildning så kommer alla behöriga in, men om det är konkurrens, då puttar hen (som blir antagen i fri kvot) bort ngn annan gymnasiesökande, som har högre meritvärde och kanske har bättre förutsättningar att klara av utbildningen.
Ett typiskt exempel när ansökan i fri kvot är helt befogad är:
Eleven hade höga betyg i åren 7 och 8 på grundskolan men under "nian" hamnade hen på sjukhuset pga en olyckshändelse och kanske ej kunnat bedriva studierna i flera månader, och pga detta hann ej få tillräckligt höga betyg i sitt slutbetyg på grundskolan; eleven har dock studiekapacitet och motivation. Om hen ej råkade ut för olyckan, är bedömningen att hen skulle hade fått mycket högre betyg än hen fick. Här är det också viktigt att försäkra sig om att elevens studieförmåga ej har avsevärt försämrats av olyckshändelsen (för att hen kanske i så fall ej har möjlighet att klara av studierna som hen söker);
det hela handlar alltså i första hand om att eleven skulle hade fått högre betyg om inte "det här och det där" hände och att eleven har en rimlig chans att klara av uppnå kraven för exam.bevis från vald gymnasial utbildning.
Frågor och svar taggade med 'ämneslärare 7-9' (5 st.)
-
Lärarlegitimation åk 7-9?
Hej! Jag har 60hp i historia och ska gå ytterligare 30hp i historia nu under våren. Jag har även 90hp i statsvetenskap sedan innan. Jag undrar därför vad mer som krävs för att jag ska kunna ta ut en lärarlegitimation i SO åk 7-9 i framtiden, om...
Hej Tobias,du behöver komma in på KPU, kompletterande pedagogisk utbildning, som är ett program på 90 hp (tre terminer om man läser på heltid). Kontakta studievägledare på de... Läs hela svaret -
Ämneslärare 7-9 med ämneskombination engelska musik?
Hej! Jag skulle behöva hjälp med att hitta utbildningar inom ämneslärare 7-9 som har någon av dem här ämneskombinationer: ENG slöjd/ eng musik / eng svenska musik / Skulle vilja ha engelska som första ämne men kunna välja främst musik som andra alternativt textilslöjd. Gärna...
Hej Mikaela!det är tyvärr så att du måste lägga ner rätt mycket arbete själv för att hitta svar på frågan om rätt ämneskombination finns... Läs hela svaret -
Lärarutbildning ?
Hej Det är så att jag tänkte plugga till lärare. Men undrar vad skillnaden är mellan att söka till lära för årskurs F-3 och till exempel årskurs 7-9. Vad är skillnaden på utbildningarna?
Hej Leah,det finns många olika "läraryrken". F-3 lärare jobbar med barn från förskoleklass och t o m år3 i grundskolan (men ibland kan man även få behörighet att undervisa i... Läs hela svaret -
Framtidsutsikter för gymnasielärare i kemi/biologi i Uppsala?
Hej! Jag funderar på att läsa en komprimerad kemi/biologi gymnasielärare utbildning. -Vet ni hur framtidsutsikterna ser ut för att hitta jobb i Uppsala eller dess närhet? Vänliga hälsningar, Jessica
Hej Jessica, ingen kan veta säkert vilka jobb som i framtiden kommer att finnas och var. Lärare är annars bristyrke men exakt i vilka delar av Sverige, när och inom vilka... Läs hela svaret -
Ämneskomination 7-9?
Hej, jag är en tjej på 20 som hösten 2018 ska läsa till ämneslärare 7-9 på Linköpings universitet. Jag skulle gärna ha svenska som ingångsämne men känner mig inte bekväm med att undervisa i något annat språk så som engelska eller tyska. Jag har istället tänkt ta samhällskunskap som andra ämne...
hej Ebba, det är absolut möjligt att få jobb med kombinationen svenska och samhällskunskap - som sina undervisningsämnen. Jag tycker du bör satsa på den kombinationen, med vilken du känner dig... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga