Gabbi
    Hej! Jag har bra betyg från gymnasiet, dock så saknar jag matte C & D för att kunna söka till de utbildningar jag vill. Om jag pluggar upp de kurserna på exempelvis komvux, förlorar jag då mina gymnasiebetyg och måste ansöka med högskoleprov+komvuxkurser? Hamnar jag inte då i en sämre urvalsgrupp när jag ansöker? Har man inte störst chans att komma in på sökt utbildning om man söker via urvalsgruppen med gymnasiebetygen?

    Med vänliga hälsningar, Gabbi

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Gabbi!
    Du skriver att du har bra betyg från gymnasiet. Jag undrar om du har fått ett SLUTBETYG /och inte ett Samlat Betygsdokument/. Om du har ett Slutbetyg, då behöver du inte tänkta på att skynda dig (i annat fall - är det bråttom). Återkom gärna med uppgift om vilken rubrik (överskrift) ditt gymnasiedokument har.
    Vidare vill jag säga att kurserna som du bör komplettera med heter numera Matematik 3 och 4.
    Du behöver inte vara orolig för att förlora dina tidigare gymnasiebetyg för att de kommer att gälla i vilket fall.

    Ang. "hamna i sämre urvalsgrupp": ja, du har rätt i det att - de som kompletterar efter gymnasiet prövas i urvalsgrupp 2, men det innebär inte att det är sämre. Det är två olika kategorier av sökande: utan kompletteringar & med kompletteringar. NÅGOT OFTARE är Antagningspoäng lägre i urvalsgrupp 1 /dvs de som inte kompletterade/ men det KAN BLI SÅ att du kommer att ha fördel pga du har kompletterat, dvs det kan man inte veta på förhand.

    På gott och ont, så har du inget val: du måste komplettera. I annat fall är du inte behörig.

    Du undrar också ang. Högskoleprovet /i fall du måste göra det/. Svar: NEJ, det måste du inte. Högskoleprovet är en EXTRA chans att konkurrera om en utbildningsplats.
    Högskoleprovet har OFTAST inget med behörighet att göra. /Det finns, dock, några få undantag: det finns några få utbildningar där "att ha genomfört Högskoleprovet" ingår i Särskild behörighet/.

    Återkom gärna med uppgifter om vilken utbildning på högskolan du vill söka samt vad "heter" det dokumentet som du fick när du slutade gymnasiet.

    Och, sist, så undrar jag om du har tänkt på att titta på Yrkeshögskoleutbildningar, som är mycket mindre kända än Högskole/Universitetsutbildningar. Skickar en länk http://www.yhguiden.se/ där du kan se vilka Yrkeshögskoleutbildningar som finns. Se om du hittar en utbildning, som intresserar dig, och där du kanske inte ens behöver komplettera med Mattekurserna.

    Sammanfattning:
    1. du måste få minst betyg E i kurserna Matematik 3 och 4 på KomVux för att bli behörig.
    2. du kan göra Högskoleprovet för att få en extra chans att konkurrera om en plats på en högskoleutbildning.

    Önskar dig en fin sommar!
    SYV Ludmila