Nelly
    Hej
    Jag har just börjat gymnasiet och läser det naturvetenskapliga programmet med inriktning samhälle.

    Inför tvåan kommer vi få välja till ämnen. Eftersom att jag läser natur-sam så läser jag inte naturvetenskapliga programmet fullt ut, utan har möjlighet att välja till två ämnen. Jag har tänkt att läsa till Matematik 4 för att utöka min behörighet. Men min fråga är: utifrån ett behörighetsperspektiv vad ger mest behörighet, kemi 2 eller fysik 2?
    Jag har ingen aning om vad jag vill jobba med, kan tilläggas :).

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nelly,
    jag tycker att fysik 2 ger "mer behörighet" än kemi 2. Detta för att civilingenjörsprogrammen kräver fysik 2 och kemi 1. Kemi 2 krävs endast till några få program. Det finns alltså fler utbildningar som kräver fysik 2 än kemi 2, allmänt sett.

    Hälsningar
    ANNA