Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    civilekonomprogrammet är längre än kandidatprogrammet (fyra respektive tre år). På fyra år lär man sig mer än på tre år (eller så är det i alla fall tänkt att man ska göra). Annars, så är det inte lätt att redogöra på vad alla de olika arbetsgivare kan tänka och tycka. Eftersom arbetsgivare får anställa vem de vill (med vilken utbildning som helst) - förutom några få yrken inom Ekonomi, t.ex Auktoriserad revisor kan inte ha "vilken utbildning som helst" utan det är strikt reglerat, men för övrigt så är det arbetsgivare som bestämmer och olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika.... Om du tar examen från civilekonomprogrammet kommer du söka jobb som civilekonom ett år senare jämfört med att du söker jobb direkt efter kandidatexamen och här kommer även "förlorad arbetsinkomst in" (den lönen som du inte får under det där "extra-året" som du läser och inte jobbar). Å andra sidan kan man som civilekonom få mer kvalificerade arbetsuppgifter med mer lön, jämfört med att man får jobb efter en kortare utbildning. Men det är inte omöjligt att finna en situation där folk med olika lång utbildningar utför samma arbetsuppgifter för samma lön - här kommer det även in den aspekten att arbetsgivare kan säga att "jag söker anställa för enklare arbetsuppgifter och du behöver inte ha civilekonomexamen utan det skulle räcka med gymnasiekompetens så du får inte högre lön än hen som har kort eftergymnasial utbildning eller t o m endast gymnasiekompetens" och i fall man inte har så mycket val, så kanske man måste (i alla fall tillfälligt) acceptera de villkor... Det kan också vara så att hen med längre utbildning blir "nobbad" om arbetsgivare tror att hen kommer gå vidare och ej stanna på det enklare jobbet som finns hos den arbetsgivaren och därför kan man ha svårt att som "överkvalificerad" få jobb.
    Kort svar på din fråga är att jag kan tyvärr inte ge något riktigt svar. Ovan har jag försökt förklara varför det är svårt att svara.

    Studie- och yrkesvägledare