Thea
    Hej!
    Jag har ansökt till hemspråksundervisning i mitt gymnasium, grejen är att jag inte kan språket alls på grund av att min pappa inte velat prata det med oss barn. Detta är på grund av att han själv tagit distans från språket en lång tid och själv känner sig osäker på det. Språket det gäller är Meänkieli, alla på min pappas sida av släkten pratar det flytande och använder det i vardagliga konversationer. Vi har inte trott att det går att söka till hemspråksundervisning just för att vi barn inte har fått ta del av språket fastän vi väldigt gärna har velat det. Just därför undrar jag om Meänkieli fortfarande gills som hemspråksundervisning för mig och om jag isådanafall skulle kunna byta min kurs i Moderna Språk mot detta.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Thea,

    Modersmål är det ett språk som man kan bäst av alla sina språk. Det är en vanlig definition av "modersmålet". Vad mamma och pappakan för språk är en sak.

    Det är vad du kan, vilket /vilka/ språk som du är bäst på - som är svar på frågan vad ditt modersmål är.

    Om du inte kan ett språk "alls" som du skriver, då är du "nybörjare i ett främmande språk" - och inte en elev som kan läsa en kurs Modersmål.

    Jag tror det blir mycket svårare för dig att uppnå godkänt betyg i Modersmål 1 än i Spanska 3 på gymnasiet.

    Formellt sett, har jag också svårt att tro att du kommer att få läsa Modersmål 1 på gymnasiet, om du inte har godkänt betyg i Modersmål från grundskolan. Kravet som ställs på modersmål är att "det språket talas dagligen hemma" av dig och mellan dig och andra personer bl a din familj, vänner och andra ... du måste kunna förstå det talade språket ganska bra och själv kunna göra dig förståd på ditt "modersmål", annars är inte det ditt modersmål.

    Så som du beskriver situationen, har jag väldigt svårt att tro att det kan "gå vägen", tyvärr.

    Om vi jämför så här: får du E betyg i Spanska 3, får du även 0.5 i merit för det.

    Om du får F i Spanska 3 eller i Modersmål 1 - är det ingen skillnad. F i en 100 poängskurs drar ner ditt jämförelsetal ganska mycket. Att du får godkänt betyg i ditt "modersmål" lättare än i spanska 3, tror inte jag på (eftersom du skriver att du inte kan det språket).

    Du kan fråga om det skulle gå att du läser Moderna språk (Meänkieli) 1 - dvs nybörjar kurs och sedan Moderna språk (Meänkieli) 2 nästa år. För moderna språk 1 och 2 får du inga meritpoäng. Det får man för moderna språk 3 och 4. Du vinner alltså, ganska mycket på att försöka få godkända betyg i spanska 3 och 4. För Spanska 4 får du dubbelt så mycket i merit, 1.0.

    Om du vill veta mer om meritpoäng, finns det att läsa här>>

    Vänligen

    Julia SYV