Alexander
    Hej, jag har egentligen inga problem med själva språket och har b i både engelska 5 & 6. Men vi ska ha skrivit en lång rapport till imorgon och jag har hela tiden skjutit upp det och saknar motivation till att skriva den. Jag har betyg i alla andra ämnen så jag undrar hur detta skulle påverka mig. Jag vill antagligen studera vidare och det inom någon typ av programmering.

    Tack

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Alexander,
    oavsett om en kurs läses som Individuellt val eller som Programfördjupande eller ingår som obligatorisk kurs, så kommer betyget att finnas med på det dokumentet som du får när du slutar gymnasiet.
    I fall du får F i bara en 100 poängskurs (som Engelska 7 är) så klarar du kraven för examen och kommer att få Examensbevis och med det kommer att ha Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Just Engelska 7 är speciell på det sättet att den ger 1.0 i Merit (i fall man får minst E i den) - så du förlorar ganska mycket i Merit (för konkurrensen). Exempel: om du skulle fått 18.0 på dina betyg med E i Engelska 7, så kommer du att få 16.6 med F i Engelska 7. Du "tappar", alltså ca 1.4 i Meritvärde (av totalt 22.5 möjliga) - bara för F i stället för E i Engelska 7.

    Förutom Engelska 7, är det Moderna språk 4 som har lika stor påverkan på Meritvärde, men inte någon annan gymnasiekurs.

    Krav för gymnasieexamen finns att läsa här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    och reglerna för Meritpoäng - här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte
    • : Okej, tack för det snabba svaret!
    • : Jag tycker också att jag fick ett snabbt svar och det är helt fantastiskt bra! Att det finns hjälp att få: bra hjälp och så snabbt också - helt otroligt bra! Konstigt att det inte är helt översvämmat av frågor från vilsna elever här på sajten! Vill passa på och tacka för den hjälpen som jag hittills har fått här! Tusen miljoner tack! Kram på dig, Fragasyv.se!!!