merima
    jag undrar vad e internationell affärskonsult gör. vad jobbar man med och om man går samhälls linjen på gymnasiet kan man bli affärskonsult då?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Merima,
    Arbetsförmedlingen har inte yrke "Affärskonsult" i sin förteckning över yrken.
    Dock finns det personer som kallar sig "affärskonsult". De ger råd till företag i frågor om affärer och "internationell affärskonsult" ger råd angående affärer mellan företag som verkar i olika länder.
    Det är bra att ha språkkunskaper & känna till förhållandena i båda länder om man vill bli anlitad som affärskonsult. Man kan öppna eget men det finns även möjlighet att söka anställning.

    Du kan se exempel på jobbannons här http://www.arbetsformedlingen.se/4.38a41afd11d99fbdb65800016.html?url=-123388378%2FStandard%2FPlatsannonser%2FVisaFritextAnnonser.aspx%3Fids%3D2528379%26q%3Ds%2528sn%2528internationell%2Baff%25C3%25A4rskonsult%2529sida%25281%2529ar%252820%2529%2529&sv.url=12.38a41afd11d99fbdb65800021
    "Vekrsamhetskonsult med inriktning Ekonomi" söker.
    Utbildning som arbetsgivaren efterfrågar är:
    * Civilekonom eller motsvarande, gärna kompletterad med IT-utbildning.

    Till Civilekonom läser man 4 år på högskolenivå och behörighet för att söka den utbildningen är:
    Grundläggande behörighet + Matematik 3 & Samhällskunskap 1b.

    Här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/SA.pdf ser du programplan för Samhällsvetenskapsprogrammet och Samhällskunskap 1b ingår som en obligatorisk kurs men det gör inte Matte 3. För att bli behörig att söka Civilekonomprogrammet på högskolan måste man lägga till Matte 3b - inom Individuellt val eller inom programfördjupningen.

    En bra sida att läsa på för den, som funderar på att utbilda sig till Civilekonom är http://www.civilekfor.se/

    Ha en fin fortsättning på sommaren! Återkom gärna om du har fler frågor!
    Liselotte SYV
    Liselotte