Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Privat!
    Enligt de uppgifter vi har, så består arbetsuppgifterna för många civilingenjörer inom bygg- och anläggning av följande: De skapar ritningar och tar fram förslag på konstruktionslösningar som matchar beställarens (kundens) behov.

    Civilingenjörer inom bygg- och anläggning arbetar i kontakt med myndigheter och entreprenadfirmor, bland annat med frågor som rör bygglov och upphandlingar. Eftersom mycket behöver kalkyleras och analyseras innan själva byggnationen kan starta, är civilingenjörer kopplade till det bygget involverade på olika sätt i diverse moment inom uträkningar och analyser. Byggnadsprocessen skall,  sedan följas noggrant, vilket ofta också är ansvar som civilingenjörer inom bygg- och anläggning har. Uppföljningar har som syfte att se till att bygget utförs enligt ritningar, följer gällande bestämmelser och samtidigt håller budget och tidsplanen.

    Studie- och yrkesvägledare
    • 2002Privatkonto : Så de kollar genom marken, leder arbetet delvis och gör ritningar?
    • Anna : enligt vad vi vet - ja. I alla fall på vissa arbetsplatser. På andra arbetsplatser kanske de gör lite annat. Den som själv inte har jobbat som civilingenjör kan bara "läsa sig till" /vad som står på webbsidorna på internet/ om arbetsuppgifterna, men även hen som jobbat som civilingenjör kan bara berätta om vad just Hen har jobbat med. Andra har kanske jobbat med lite annat...
    • 2002Privatkonto : Tack för svaren!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer