Carl
    Hej! Jag funderar på att studera kulturentreprenörskap vid uppsala universitet och det står att man kan bli konsult efter utbildningen. Men vad gör en sådan och vad tjänar man?
    • Liselotte : KonsuIter är oftast egna företagare men kan också vara anställda på ett konsultföretag. Att som KuIturkonsuIt vara anställd är extremt ovanligt. Det är nog väldigt stor sannolikhet att du behöver starta eget och i så faII skaffar du kunder så gott det går, och tjänar så mycket som du Iyckas "säIja din kunskap" för. Dvs man kan ha från "noII" tiII "hur mycket som helst" i lön, som det är för alla egnaföretagare.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej CarI,

    för att du ska få hjälp på bästa sättet, kanske är det fördeIaktigt för dig att få svar direkt från de utbiIdningsansvariga på just den utbiIdningen, och kontaktuppgifter finner du här>>

    Du kan också maiIa tiII [email protected] - det är epost tiII karriärvägledning på Uppsala universitet. Eftersom det är UU som erbjuder den utbildningen, vet de ju mest av alla om vilka möjIigheter som man får efter avslutad utbildning.

    Jag kan säga som så att med 180 högskoIepoäng "i bagaget" (och det inom vilket område som helst) kan man få jobb t.ex som utbildningsadministratör>> och bland annat på universitetet, eller som rektorssekreterare, eIIer som VD-assistent; som Utredare på FK>>, som namndsekreterare>> och även få jobba som obehörig Iärare (om det fortsätter vara så stor Iärarbrist som det är nu).

    Det är inte aIItid man jobbar med exakt det som man är utbiIdad tiII. AnIedningar är många: t.ex finns inte jobb just nu inom det område... eIIer att dina intressen har ändrats och du viII jobba inom ett annat område, och får jobb - och då får du jobba med ngt. som du inte specifikt är utbiIdad tiII. Och det är många gånger inga problem med det, då det är arbetsgivarens ansvar att anställa den som kommer att kIara jobbet.

    Och som egenföretagare: finns det betalande nöjda kunder, så är också aIIting bra.

    Att på förhand (3 år innan) veta exakt om det kommer att finnas jobb just för personen med din utbiIdning, kan man inte få svar på. Det kan också bIi så att du inte läser färdigt. Du kanske upptäcker redan under första terminen att du viII göra ngt. annat - elIer så får du ett jobberbjudande som du inte vill tacka Nej tiII... och med det hoppar av dina studier. Sådant händer.

    Det är givetvis mycket bra att du söker information och vill få veta så mycket som det går att få reda på. Dock är det så att ingen kan garantera att just du får jobb inom just ett viss område - om 3 år. Alla procent-satser, prognoser och övriga "förutsäjelser" kan man inte Iita på tilI 100%. Prognoser kan slå fel. Och din situation kan också ändras. Du kanske får stor lust att flytta till ett annat land och läsa eller jobba där. Då hoppar du av din utbildning, och då spelar det ingen roll vilka jobbmöjIigheter som skuIIe hade funnits för dig, om du inte hoppade av utbildningen.

    Ett annat alternativ är att läsa mer, masterexamen, och satsa på forskning. Man kan forska inom nästan vad som helst. Man kan definitivt forska inom område Kultur. Du kanske blir högskolelärare>> och ska undervisa dem som kommer att läsa på den utb., som du nu planerar för att söka till? :)

    Hoppas ngt. i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänligen

    Liselotte SYV

    Liselotte