Abdullah

    Jag har läst IB programmet när jag gick i gymnasiet. Jag fick inte diplomen och försökte läsa upp ett år. Det har jag inte klarat men har nu börjat med att läsa svenskt program genom att läsa enstaka kurser på komvux genom distans. Det jag undrar är vad exakt man ska läsa för att bli ''Gymnasieekonom''. Får man gymnasieexamen bara man läser de gemensamma kurserna och sedan handplockar de kurser som passar för ekonomiprogrammet? Mitt mål är att kunna bli behörig till Civilekonomprogrammet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du vill bli en Civilekonom, behöver du läsa civilekonomprogrammet på ett av svenska lärosäten. För att  bli behörig behöver du få grundläggande behörighet + godkända betyg i matematik 3b eller 3c och i samhällskunskap 1b (eller i samhällskunskap 1a1 + 1a2). Att du tar ut examen från gymnasiets ekonomiprogrammet (eller blir Gymnasieekonom) krävs inte och ger dig inte några formella fördelar när du söker till civilekonomprogrammet. Vad gäller matematik så råder jag dig läsa matematik 3b (för att b-spår i matten är inriktad på ekonomi och så är det lite lättare att få högre betyg i matte 3b, än i 3c).
    Du behöver göra planering mot examensbevis tillsammans med studie- och yrkesvägledare på komvux. Oavsett vad någon annan säger, kommer rektor på komvux i den kommunen som utfärdar ditt examensbevis ha "sista ordet". Därför är det bäst att du gör planering på komvux. Men vissa gemensamma krav finns, som inte kan frångås; detta gäller att du behöver ha 2400 betygsatta gymnasiala poäng och av de kan max 150 poäng vara F-betyg. Fördelaktigt att inte ta in några F (icke-godkända betyg) in i examensbeviset.
    Du får, om du vill, utgå ifrån Programplanen för Ekonomiprogrammet på gymnasiet - EK/programplan/Programplan_EK.pdf OBS! kursen idrott och hälsa 1 får inte ingå i examensbevis från komvux och det krävs 100p.mindre, alltså 2400 poäng - från exam.bevis från komvux.