Elias

    Hej Jag är en 20 årig grabb som tagit studenden förra året. Mina år på gymnasiet var defitivt dem värsta i mitt liv. I nian när man skullle söka till gymnasie så hade jag inte en blekaste aning om vad jag ville bli när jag var vuxen, eller ens vad jag ville studera. Så jag valde samma linje som mina vänner. Det var inte först än nån gång i tvåan jag märkte vilket misstag jag gjort. Jag började då förstå mig själv bättre, och jag visste vad jag gillade, och vad jag ville studera. Men det var för sent för mig att byta linje eller skola vid det laget. Detta påverkade mig väldigt mycket, då jag plötsligt kände mig så ointresserad i det jag pluggade (Teknikprogrammet), och kunde bara tänka på det jag ville plugga istället (Samhällsvetenskap). Jag pluggade oseriöst och kunde inte riktigt visa intresse i det jag pluggade i huvudtaget. Det kändes som att jag plötsligt blev helt ointresserad i det jag pluggade när jag började känna att jag ville plugga något annat. Detta visas i mina betyg då mina bästa betyg är i ämnen som inte har med teknik att göra, som Engelska. Fastän mina betyg var låga, så lyckades jag precis få gymnasieexamen. Nu sitter jag här, osäker på vad jag ska göra framöver. Jag sökte inte till universitet förra året, utan tog sabbatsår. Det jag funderar över är ifall det är möjligt för mig på något sätt studera någonting inom samhällsvetenskap eller språk på universitet fastän jag pluggade teknikvetenskap? Och om jag borde höja mina betyg på komvux, eller om det ens spelar någon roll eftersom dem flesta av mina betyg är inom teknikvetenskap. Borde jag ta högskolsprovet för att visa mina samhällskunskapsegenskaper? Tack i förväg för något svar.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hej Elias,
    det är bra om du kan göra högskoleprovet, men HP gör man inte för att få eller bekräfta sin behörighet utan endast för att konkurrera i ännu en urvalsgrupp, HP-urvalet. Behörig måste man ändå vara, oavsett om man gör HP eller inte.
    Grundläggande behörighet till högskolestudier har du genom att du fick ut examen från ett av gymnasiets högskoleförberedande program.
    Särskild behörighet är Olika inför olika utbildningar på svenska lärosätena. Hitta de utbildningar som du är intresserad av och se vilken behörighet (särskild) de kräver.
    Du nämner i din fråga att du borde kanske ha läst SA på gymnasiet och Exempel på yrken som kanske intresserar dig som väljer SA kan vara: journalist, lärare, jurist, copywriter, polis, HR-assistent, marknadsförare, socionom eller psykolog. Till många utbildningar som leder till de yrken är du redan idag behörig, t.ex kräver socionomprogrammet och psykologprogrammet, för särskild behörighet - godkända betyg i matte 2 och samhällskunskap 1b.
    Juristprogrammet kräver samhällskunskap 1b och historia 1b och i Teknikprogrammet på gymnasiet ingår endast his 1a1 och om du inte läste en valbar kurs his 1a2 och fick godkänt betyg i både his 1a1 och 1a2, behöver du i så fall komplettera (om du vill söka till komvux läsa en liten kurs historia 1a2, á 50 p., som på heltid kan läsas på 2,5 veckor). Är du intresserad av polishögskolan, så  behöver du även i det fallet komplettera med historia 1a2.
    Mitt råd är att du hittar ett yrke eller en viss utbildning t.ex ett program på högskolenivå eller kanske inom yrkeshögskola - och ser vad du Eventuellt behöver komplettera med.

    • :

      Tack för svaret!

      Men, borde jag inte höja mina betyg på något sätt för att öka chansen att komma in på utbildningarna jag söker?

      som till exempel på komvux?

      eftersom mina betyg var låga (månaga E)

    • Julia : Om du har godkända betyg, kommer komvux inte (med störst sannolikhet, i alla fall) ta in för "omläsning"/konkurrenskomplettering; den realistiska vägen är i så fall - prövningar: att leta var du kan anmäla dig till prövningar och förberedelserna gör du på egen hand.
    • :

      Ok

      Tack ska du ha!

    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer