Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du måste få godkänt betyg i matematik 1 för att uppfylla kraven för examensbevis. Om du fick F i matte 1a har du rätt att göra prövning i den kursen innan du går ut gymnasiet. Det är din skola som bestämmer tidpunkt för prövningen.
     Om din skola erbjuder dig möjlighet att gå om (läsa igen) kursen, tacka ja och gör ditt bästa, är mitt råd! I fall du går ut gymnasiet med F i matte 1a och med studiebevis (du kommer alltså inte få ut examensbevis) kan du förhoppningsvis få godkänt i den kursen på komvux och få ut examensbevis från komvux. Innehåll i kursen är detsamma, oavsett om man läser på gymnasiet eller på komvux, så det blir nog inte lättare att få högre betyg på komvux. Du kan ta hjälp av Matteboken.se och Mattecentrum som bl.a driver "matteforum Pluggakuten" - se kursen Matematik 1 på matteboken.se/lektioner/matte-1 det är gratis att ta Hjälp av matteboken.se Gå också gärna in på pluggakuten.se och ställ dina mattefrågor där! Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare