Hej
    Hej! Jag funderar på att välja natur-sam linjen eftersom jag gillar biologi och miljön. Det ända jag oroar mig över är matten och fysiken. Hur svår är egentligen matten och fysiken för mig som har C i de båda ämnena?

    Men om vi föreställer oss att jag väljer natur, men känner att matten och fysiken är för svår, hur gör jag då?! Jag har ingen aning om vilken annan linje jag skulle vilja gå. Jag vet att jag vill gå ett högskoleförberedande program. Ekonomi vill jag inte gå då jag inte gillar företagande och sådant, inte samhälle då jag ogillar historia, inte teknik då matten och fysiken är de samma som på natur, inte humanistiska då jag inte tycker om språk och historia så mycket och då har vi ju bara det estetiska programmet kvar. Jag tycker ju om de estetiska ämnena men vill inte gå det eftersom det ligger i en annan stad vilket betyder att jag måste åka tåg dit varje dag - vilket jag inte tror att jag kommer orka. Jag vill nog inte heller jobba med något estetiskt i framtiden. Jag känner verkligen att det inte finns något program som passar mig helt 100, jag är varken en no människa eller so människa. Hur ska jag göra om jag kommer i den situationen och hur svår är matten och fysiken egentligen?

    Väldigt tacksam för svar!

    MVH Frida

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Frida!

    Se innehåll i mattekurserna på www.matteboken.se - på Naturvetenskapsprogrammet, inriktning "samhälle" läser man Matte 1, 2 och 3 och på inr "naturvetenskap" läser man även matte 4. Man läser de kruserna i snabb takt: matte 1 på en termin och matte 2 nästa termin.

    Hör av dig sen när du har kollat på mattekurserna.

    Hörs!

    Liselotte Syv

    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Du undrar vad man gör om man skulle upptäcka att den utbildningen på gymnasiet som man valde och började läsa på är för svår. Då ska man försöka byta till en annan utbildning. Det finns inte någon garanti på att få byta men många gånger så går det att byta.

    Det som man annars gör, är att man söker om till åk1 igen - men på ett annat program eller i vissa fall till samma program men en annan inriktning (t.ex. inom Estetiska programmet är inriktningar så olika att det funkar som om de var olika program, kan man säga).

    Det finns elever som söker om flera gånger - t o m påbörjar olika utbildningar från början flera gånger. Det beror lite på åldern - man måste påbörja gymnasial utbilning innan 1 juli det kalenderår man fyller 20 år. Senare är det komvux som gäller.

    I viss mån kan man anpassa utbildning om det blir för svårt - t.ex. som i ditt exempel - om en elev upptäcker på Naturvetenskapsprogrammet att fysiken och kemin är för svårt - då ändrar man från inriktningen naturvetenskap till inrikntingen "samhälle" och slipper då läsa Fysik 2 och Kemi 2.

    Fysik 1a och Kemi 1 är obligatoriska kurser på Naturvetenskapsprogrammet, oavsett inriktning. De två kurserna utgör tillsammans 250 poäng och man kan ha F betyg i dem båda och ändå uppfylla kraven för gymnasieexamen och få Examensbevis. Man måste ha godkända betyg i alla andra kurser för att max poäng betygsatta med F på gymnasiet är 250p. - är de fler, uppfyller man ej kraven för gymnasieexamen och får Studiebevis i stället för Examensbevis. Skulle det bli så, kan man senare få Examensbevis från Komvux.

    Jag hoppas mitt svar förklarar en del och blir till hjälp för dig.

    Hör av dig gärna igen om du har frågor kvar!

    Lycka till!

    ANNA