electra
    hej, jag går snart ut gymnasiet och är relativt säker på att jag inte kommer få någon examen då jag inte är godkänd i svenska 1 och har för lite poäng. Jag undrar om jag ändå kan gå en hunddagis utbildning och få jobb efter det?
    tacksam för svar.
    • Daniel : Vad är "hunddagis utbildning"?
    • : det är en utbildning man kan läsa på distans för att kunna antingen starta ett eget hunddagis eller jobba på ett hunddagis, men jag hittar ingenstans om man kan gå den utbildningen utan att vara godkänd efter gymnasiet.
    • Daniel : Skicka gärna länk till beskrivning av den utbildningen som du vill gå; jag ska se om det står där om "behörighet" eller vad man ska ha för meriter förutom att man kan betala vad det kostar.
    • : har inte hittat exakt vilken jag vill gå, det spelar inte så stor roll men denna kanske, http://www.lyckligatassar.se/v%C3%A5ra-tj%C3%A4nster/hunddagisutbildning-24254834
    • Daniel : Info du skickade är från året 2016.... pris som finns i info 30.000 kr + 4.000 anmälningsavgift - alltså 34.000 kr. Har du råd? I info står också att utbildningen är på 6 månader inkl.boende... det är alltså inte distans, utan "bunden"/på plats. Du kommer också under de 6 mån ha "utebliven arbetsinkomst" (om du tar vilket jobb som helst i stället kommer du ha inkomst i stället för den utgiften ...).
    • : Oj kollade inte så noga, priset är ingen fara, vet inte om du kanske kan hitta något annat somsagt så spelar det inte så stor roll vilken utbildning bara det ligger i Skåne och är på distans
    • Anna : Var god läs mitt svar och Daniels svar, nedan. Vi på Fråga SYV vill inte rekommendera ngn utbildning där vi inte kan "stå" för att de erbjuder god kvalté och justa villkor. Och vi har ingen aning om vilka distans-hunddagis utbildningar som erbjuder relevant utbildning av god kvalité och justa villkor, därför kan vi inte rekommendera ngn sådan utbildning. Om jag "gogglar" på "hunddagis distans utildning Skåne" eller om du gör det - spelar ingen roll: vi kommer att få samma lista med samma "träffar" ändå... så du kan lika gärna göra det själv. Oavsett vad du beslutar dig om att göra - Lycka till!
    • Anna : Vilket program och inriktning går du på gymnasiet nu?
    • : Jag går naturbruk med inriktning djursjukvård
    • Anna :

      Den utb. vi kan rekommendera är t.ex den här folkhögskoleutb.: https://www.folkhogskola.nu/sok-skolor/Vastra-Gotalands-lan/Axevalla-folkhogskola/Kurser/2020ht/hundskotare---distans-halvtid/

    • : Tack så mycket för hjälpen
    • Anna : Sök till folhögskola och till komvux samtidigt; på komvux rekommenderar jag att du läser svenska 1 och samtidigt eller efteråt - också kurser som kan ge dig möjlighet att på sikt ta Examen från komvux. Komvux brukar kunna erbjuda läsa långsamt och på distans. Du vet väl att du har rätt att göra Prövningar i de kurser i vilka du fick F, innan du slutar på gymnasiet. Använd den möjligheten, är mitt råd. Om du lyckas få godkända betyg i några kurser kanske du t o m kan ta ut examensbevis (eller det blir i alla fall mindre att läsa efter gymnasiet).
    • : Jaha viste inte jag kunde göra det, tack
    • Anna : Det finns fler folkhögskoleutb., t.ex https://www.folkhogskola.nu/sok-skolor/Norrbottens-lan/Sunderby-folkhogskola/Kurser/2020ht/hundskotare---halvfart-distans/ men den kräver godkänt betyg i svenska 1.
    • : Okej tack
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Electra,
    "hunddagis"-utbildningar som du syftar på ges i "privat regi" och kostar pengar; kostnaden kan uppgå en bra bit över 10.000 kr - kanske uppåt 15.000 kr.
    Jag blir inte förvånad att de utbildningarna accepterar "vem som helst" (den enda villkor är kanske att man kan betala avgiften); sedan om alla också får "diplom" i slutet eller om de ändå sållar bort de som ej följer deras utbildningsplan ... kan inte vi här på Fråga SYV svara på; det kan vara olika för olika utbildningar.
    OBS! du kommer inte ha rätt till studiemedel under utbildnings gång. Du måste också betala avgiften. "Anmälningsavgift" som t.ex kan vara 2.000 kr brukar inte återbetalas, även om deltagaren sedan ej påbörjar utbildningen... Så, det är bra att kolla alla villkor innan man anmäler sig.
    Jag undrar följande: vad tror du ett sådant "diplom" från hunddagis-utbildningen kommer att ge dig - jag menar hur ska du försörja dig under och efter utbildningen?
    På Arbetsförmedlingens hemsida finns idag (8 febr 20202) 2 stycken annonser om att hundskötare sökes - och detta för hela Sverige. En av dem på heltid och en annan - på deltid. Jag tror de får in tusentals sökande på varje annonserad tjänst. Det är alltså mycket svårt att få jobb på en hunddagis; men det kan vara bättre att ha "diplom" än att inte ha det, fast troligtvis kommer det inte spela så stor roll...
    Exempel:
    Hunddagis som ligger mitt emot huset där jag bor - jag ser folk som går ut med 10-12 hundar på promenader och jag stannade och pratade med dem och träffade också sen ägaren till hunddagiset. Hon som är ägaren sa att hon inte har råd att anställa, utan hon jobbar själv + hennes syskonbarn hjälper till och så tar hon in praktikanter som också hjälper till. Praktikanterna kommer från Arbetsförmedlingen och från "kommunen" (socialtjänsten) - för vissa av praktikanterna är det en sort "rehab" efter att de har varit borta från arbetsmarknaden under lång tid.
    *****
    Sammanfattning
    Du kan säkert hitta en distans-kurs där de gärna tar emot dina pengar och ger dig möjlighet att läsa deras utbildning. Du kan också med stor sannolikhet få diplom. Vad ska du göra sen, när du fick "diplom"eller "certifikat" eller Intyg... det kan heta olika... På vilket sätt ska du försörja dig?
    *********

    • : Jag har sedan ett år tillbaka varit anställd som vikarie på ett hunddagis där jag hade praktik, chefen har sagt till mig att det inte finns någon ledig tjänst som heltidsanställd för tillfället men att det hade hjälpt mycket om jag hade en hunddagis utbildning, jag tjänar ca 5000 i månaden och kommer få ha kvar vikarieplatsen tills det finns en ledig tjänst.
    • Anna : Kika gärna på https://www.folkhogskola.nu/sok-skolor/Vastra-Gotalands-lan/Axevalla-folkhogskola/Kurser/2020ht/hundskotare---distans-halvtid/
    • Anna : Be chefen att hen rekommenderar ngn utbildning för dig; eftersom hen har sagt att det hade hjälpt mycket om du hade en hunddagis utbildning, då bör hen också kunna rekommendera just den utbildning som hen menar skulle ha hjälpt.
    • : Ja det ska jag göra tack
    • Anna : Kika också på www.folkhogskola.nu - det kan dyka upp fler passande folkhögskoleutbildningar; du kan söka många Olika folkhögskoleutbildningar och söka till komvux samtidigt. Blir du antagen på flera ställen, kan du välja sen vilka du tackar Ja till.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    den typen av utbildningar som du ställer en fråga om, brukar inte ställa några krav på tidigare utbildning. De kan kanske kräva att du är 18 år (som minimiålder). Jag tror inte de kräver examensbevis från gymnasiet eller några betyg, över huvudet taget (kanske kan man behöva visa upp Slutbetyg från grundskolan, men tvivlar på att det skulle vara nödvändigt heller).

    Jag tycker att den typen av utbildning som du frågar om kan vara en bra komplement - om man t.ex är utbildad Djurskötare (har examen från yrkeshögskola) eller om man redan arbetar på en hunddagis men vill höja sin kompetens.

    Att hoppas på att få jobb på grund av den utbildningen när man är rätt så ung och saknar gymnasieexamen, tror jag inte kommer att hända.
    Sannolikheten är extremt liten att en sådan utbildning kan direkt leda till jobb.

    Men... Du gör givetvis som du själv tycker blir bäst.

    För att få svar på din fråga: om det krävs examensbevis eller inte - gör du klokast i att ställa den frågan till de som bedriver just den utbildningen. Jag tror du får svar att det ej krävs exam.bevis eller några betyg över huvudet taget.
    Din fråga avslutar du med "kunna få jobb"...? och mitt svar på den delen av din fråga blir: Tror tyvärr inte det finns en rimlig chans att få jobb efter en kurs i "hunddagis-kunskap".

    Jag säger inte att du inte ska kunna starta en hunddagis. Men det är en stor fördel att vara lite äldre med mer livs- och arbetslivserfarenhet. Du behöver också spara pengar innan du kan starta eget. Första tiden som egenföretagare brukar man ej kunna ta ut någon lön. Arbetsförmedlingen säger på kurser för blivande företagare att de som startar ett litet företag i Sverige måste vara beredd att de två första åren ej ta ut någon lön. Du behöver alltså tänka på att någon annan ska försörja dig under de 2 första åren + att du samtidigt ska behöva jobba "dygnet runt" men även i detta fallet finns ingen garanti på att lyckas. Majoritet av små företag i Sverige går i konkurs redan under första året, tyvärr. Detta skriver jag för att ska vara förberedd.

    Mina råd till dig blir att du gör så många studiebesök till olika hunddagis som möjigt; prata med ägarna om hur många anställda de har (om de har någon anställd, över huvudet taget) och vad de anställda i så fall får för timlön.
    Be om att få vara med och hjälpa till som volontär på en hunddagis; då får du bättre uppfattning om jobbets innehåll och om det är ngt du vill satsa på - på lång sikt.

    Gå prata med personal på Arbetsförmedlingen (AF) om möjlighet att delta i "starta eget" kursen som AF brukar "köra". De börjar ofta med Infomöte och ett sådant stort möte borde du kunna vara med på. Om AF säger att du idag är studerande och inte en arbetssökande, säg då att du vill skriva in dig trots att du är studerande för att du börjar redan nu aktivt söka jobb för att kunna börja jobba dagen efter det att du slutar på gymnasiet och innan du slutar på gymnasiet är du beredd att ta extrajobb. Du behöver nog vara inskriven på AF för att kunna delta i möten och utbildningar som AF håller i.