Ronja
    Hej jag har precis börjat ettan och jag inser att jag valt fel, jag ville gå en annan linje sen men då fanns den ej kavar. Nu vet jag inte vad jag ska göra. jag har funderat på att ta ett sabbatsår men vet inte om jag kan göra det. Hur bestämmer man sig för vad man ska gå och var man ska gå?

    1 Svar

    Lotta SYV
    Jag förstår att du har ett knepigt problem men knepiga problem är till för att lösas. Du behöver komma fram till vad det är som du är mest intresserad av att läsa och vad det är som du tycker är både roligt och har lätt för, där tycker jag att du kan börja. Tänk efter ordentligt sök gärna upp nån att prata med om detta, det kan vara kompisar, lärare, föräldrar och varför inte din studie- och yrkesvägledare från din förra skola....sen när du kommit såpass långt att du kommit fram till ett program och kanske också en gymnasieskola där du vill gå....ta direkt kontakt med skolan och se om du får börja där på en gång fast nästa halva höstterminen redan gått. Behöver du hjälp prata med nån på din skola som du håller på att sluta på just nu.

    Här får du några länktips:
    www.gymnasieguiden.se

    www.programvaljaren.se

    www.framtidsvalet.se

    Stort lycka till!// Lotta