Zambe

    Som titeln lyder så undrar jag vad man gör för något när det kommer till gymnasie arbete. För tillfället går jag i 2:an och kommer börja 3:an snart och jag undrar då hur ett gymnasie arebete kan se upp om man går fordonsprogrammet (personbil), jag har hört att du kan alltingen bli godkänd i det arbete du gör eller icke godkänd. Jag har även hört att detta påverka din gymnasie exam, om du t.ex inte blir godkänd så får du inte någon exam och i värsta fall om det hade hänt mig finns det något jag kan göra åt det? efter gymnasiet tänker jag då. Jag är väldigt säkert på att jag inte kommer jobba som en mekaniker utan jag kommer förmodligen se vad jag har för chanser när det kommer till att börja jobba direkt efter sen vad det bli för något vet jag inte riktigt än.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hetem,
    det stämmer att du i kursen gymnasiearbete kan få endast E eller F och E krävs för att uppfylla kraven för examensbevis. Även om eleven har alla andra godkända betyg (även om hen har alla A i alla kurser) men F i gymnasiearbete eller inget betyg i gymnasiearbete, då kan hen inte få ut examensbevis. Och studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier. Studiebevis kan på komvux kompletteras upp till examensbevis. På komvux gör man i så fall Komvuxarbete, som är en likastor kurs på 100 gymnasiala poäng. Om kraven för examen från gymnasieskolan var god se gymnasieGuiden.se/examen
    Du får gärna kika på vad skolverket skriver om gymnasiearbete: skolverket.se/gymnasiearbete Kika även gärna på exempel på gymnasiearbete från FT/inriktning Personbil (där man läser mot yrket Personbilsmekaniker eller yrket Personbilstekniker) som skolverket visar: skolverket.se/GA/Personbilsmekaniker.pdf Temat för gymnasiearbete väljer du i samråd med handledaren på din gymnasieskola. Du får gärna komma med förslag på temat som du presenterar för din handledare, och hen godkänner temat eller förklarar till dig varför du måste välja ett annat tema. Det kan inte heller uteslutas att just din gymnasieskola kanske "kör" den varianten att alla elever får samma tema "tilldelat" men eleverna får då lösa uppgiften på sina unika sätt. Det är inte helt ovanligt att det kan bli så på din skola. Fråga din klasslärare/mentor eller SYV på din skola om vem som blir din handledare för gymnasiearbete och kontakta den personen och fråga om du förväntas komma med förslag på temat för GA (gymnasiearbete) eller om du får ett tema från handledaren. Om du förväntas att själv hitta på vad du vill göra för uppgift eller skriva om i ditt GA, men om du då inte kan komma på ngt., så kan du be din handledare att ge dig exempel på teman som de tidigare eleverna på din utbildning har gjort (förra året och året innan dess och kanske ännu längre bak i tiden).
    GA är en kurs på 100 gymnasiala poäng och tar därför cirka 200 timmar "i anspråk" (alltså, en elev bör lägga cirka 200 timmar på att genomföra gymnasiearbetet). Det är inte ovanligt att eleverna börjar jobba med sitt GA redan under årskurs 2.
    Du får också gärna kika på yrkesbeskrivningar av "bil-yrken" på Framtid.se: du kanske får några idéer ur yrkesbeskrivningar om vad du vill ha för temat för ditt GA! :) Se t.ex Framtid.se/personbilsmekaniker men även information om "liknande yrken":
    OBS!" Yrken kan likna varandra på olika sätt; BesiktningsteknikerBilbärgareBilelektrikerBilmekanikerFlygmekanikerFordonslackerareFordonsmekanikerFordonsmontörFordonsteknikerMekanikerRacingmekanikerBilskadereparatörDäckmontörFlygteknikerFlygtekniker inom försvarsmaktenFordonsmekanikerLastbils- och maskinmekanikerTruckreparatör

    • Zambe : Okej så vi säger att jag är godkänd på allting förutom just det med gymnasiearbete vad exakt kan jag göra i konvux för att fixa det och blir det svårare att hitta jobb med om jag inte klarar det?
    • Milla : Godkänt betyg i gymnasiearbete krävs för att få ut examensbevis från gymnasiet. får du F eller inget betyg, kommer du i slutet av årskurs 3 få Studiebevis. och studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier. Men man kan med ett studiebevis komma in på en yrkeshögksoleutbildning, se utbud på www.yhguiden.se ... Vad gäller få jobb, så är det upp till en arbetsgivare att bry sig om eller inte bry sig om att du endast har fått studiebevis, alltså inte lyckades uppnå kraven för examensbevis. ... Vad du kan göra på komvux är att du gör komvuxarbete. Får du godkänt betyg i komvuxarbete, och du har godkända betyg (för övrigt) som räcker till att uppnå kraven för examensbevis från komvux, får du ut Examensbevis från komvux. Du skriver i din fråga att du inte vill jobba som mekaniker. Vad vill du jobba som? Titta gärna på många yrken på www.framtid.se där finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar.