Hedvig
    Hej,

    Min skola har sökt fri kvot för mig och jag undrar hur denna process går till och när man får svar om ens ansökan blivit avslagen/beviljad?
    också vem är det som beslutar om min ansökan? Kommer min fri kvot ansökan direkt till dem skolorna jag sökt eller är det typ gymnasiekansliet som beviljar/avslår?

    Har verkligen försökt söka på internet men har bara hittat vad fri kvot ÄR för något inte hur det går till sen när skolan skickat en ansökan.

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia! Det bästa för dig att få rätt info är att se just på Din hemsida för gymnasieantagningen -just i din del av Sverige; det kan nämligen skilja sig från ett län till ett annat, exakt vad händer och när... Som regel är det rektor på den gymnasieskola som du söker till, som fattar beslut och meddelar ditt gymnasieantagningskansli och du får sedan svar på samma sätt som om du sökte "som vanligt" dvs när antagningsbeskedet kommer så står det att du är Antagen eller om du är placerad i reserv.

    På http://antagningskanslier.se finns kontaktuppgifter till alla de olika gymnasieantagningskanslierna i hela Sverige och länkar till "Hemsidor för gymnasieval" där även info om fri kvot ofta finns. Om du inte hittar info om Fri Kvot på just din sida för gymnasieval - kontakta ditt gymnasieantagningskansli och fråga. Även SYV på din grundskola bör kunna ge dig svar om hur det går till i just din del av Sverige. Det kan även spela roll om du söker till en kommunal eller till en fristående gymnasieskola och om det finns ngn sort överenskommelse om just Fri Kvot i ditt "samverkansområde".

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, om det gäller Stockholm, då finns info på www.gyantagningen.se/ansokan-antagning/fri-kvot

    och det framgår bl a följande:

    Gymnasieantagningen "Storstockholm" har  namnen på beslutfattarna i kommunerna, de kan uppge namnet till dig om du förklarar för dem vilken kommun det gäller. Maila till [email protected] och uppge vilken kommun det gäller - om det är en kommun som ligger inom "storstockholm".
    Om det är en kommun utanför "storstockholm", maila till det gymnasieantagningskansliet, som är rätt kansli. Man hittar alla kontaktuppgifter på http://antagningskanslier.se.

    Med vänlig hälsning,
    ANNA

    • : Hej, tack för svar. Så om det är en friskola är det rektorn där som beslutar men vad menad med ”beslutsfattaren för den kommunala gymnasieskolan” ? Är det inte rektorn som beslutar på kommunala gymnsdieskolor?
    • : Jag tror det kan t.ex vara Gymnasiechef som är en sort "överrektor" eller Biträdande rektor eller en Försteläraren, t.ex - någon som fick uppdrag att ta hand om det, så det är ändå en person som antingen jobbar på en gymnasieskola i en arbetsledande befattning eller jobbar på Utbildningsförvaltningen på kommunen. Ngt annat kan jag inte tänka mig. Jag vet inte om du har rätt att veta exakt vilken person, med namn, som fattar beslut på just den kommunala gymnasieskola som du söker till... men det kanske inte spelar roll, för att det är inte meningen att du, som elev och den "beslutsfattare" ska ha någon direktkontakt; och skulle det behövas, får du garanterat veta det. Lycka till!
    • Julia : Vi fick nu svar från Skolverket och kort svar är - det är oklart vem som "beslutsfattare" är; man får fråga på just det stället som ditt ärende gäller. Hela skolverkets svar ska jag nu klistra in i "mitt svar" till dig.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej! Se nedan - svar från Skolverket:

    "Tack för din fråga om vem som är beslutsfattare i en kommunal skola.

    Det är huvudmannen som avgör om eleven kan antas via fri kvot. Huvudmannen är kommunen för kommunala skolor eller styrelsen för fristående skolor, beroende på om eleven har sökt en kommunal eller en fristående skola. Mer än så finns inte reglerat i skolans författningar, personen får vända sig antingen till styrelsen eller kommunen för att få reda på vem eller vilka som fattar beslutet.

    Hänvisning:
    7 kap. 3 § gymnasieförordningen

    Länk:
    Gymnasieförordningen (2010:2039): http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Gymnasieforordning-20102039_sfs-2010-2039/?bet=2010:2039 ".