Allis
    Hejsan!

    Efter att jag har gått på im ett år och ska sedan söka mig till en skola eller linje. Vad är det man kollar på då? Kollar man på mina betyg som när man sökte sig till gymnasiet i nian eller hur funkar det? Nu finns det en skola som jag verkligen vill gå på men skolan kräver höga betyg så även om jag läser upp mina ämnen så når inte mina poäng till deras gräns för att komma in. Hur ska jag göra finns det någon chans eller är det bara att gilla läget? Men om man har starka skäl då? vilket jag tycker att jag har.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, bra fråga! Först och främst så ska du ju komplettera de grundskoleämnen som fattas för behörighet och då blir det ju dom plus dina gamla betyg från nian som du redan har som ger dig din antagningspoäng. Men det kan ju vara tufft om du redan nu vet att du inte kommer upp till de poäng som brukar krävas.

    Ibland kan man söka på särskilda skäl på sk frikvot. Då får skolan skriva en bilaga som intygar dessa skäl och även intygar att du klarar av utbildningen. Prata med skolan om detta.

    Men bilagan är ingen garanti att du kommer in så det är nog bra om har en plan B med andra skolor som du ändå kan tänka dit att söka. Ta hjälp av skolans Syv! /Lena, Syv