Julia

    Hej jag funderar på att studera etologi på SLU, v ad kan man jobba som efter det? Hur kan arbetstiderna se ut och vad krävs för att komma in meritvärde, högskoleprovet och vilka ämnen måste man ha läst?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    Om yrket Etolog var god läs på Framtid.se/yrke/etolog
    och om utbildningen på SLU finns det bl a info på www.slu.se
    jag antar att du är i första hand intresserad av Etologi och djurskydd. I så fall krävs det följande  Behörighet:
    För att bli antagen till Etologi och djurskydd - kandidatprogrammet krävs, förutom grundläggande behörighet, särskild behörighet:
    • Biologi 2
    • Fysik 1a eller Fysik 1b1+1b2
    • Kemi 2
    • Matematik 4

    Betygskrav: I ovanstående kurser krävs lägst betyget Godkänd.

    Antagningsstatistik

    BII är kompletteringsgruppen och där krävdes det senast 16.65 i meritvärde.
    BI är direktgruppen (utan kompletteringar) och där krävdes det senast 15.26 i meritvärde.
    BF - är utvalsgrupp för sökande med omdöme om grundläggande behörighet, från en folkhögskola.

    • Julia : Jag vill komplettera med att Högskoleprovet krävde sist endast 0.85 men det lär bli högre (för att till hösten 2020 kunde man ej söka med resultat av HP från våren 2020 p g a högskoleprovet var inställt) - så troligtvis blir det svårare framöver att komma in i HP-urvalet. ... ang.arbetstider är det svårt att svara då man kan jobba på många olika ställen med olika arbetstider, men jag gissar på att det som Etolog inte omöjligt att ha vanliga "kontorstider".