Majmona
    Hejsan
    Jag tror jag skrev till er förra året men huvudsaken är den, jag började på teknikprogrammet även om att jag hade jobbigt med matten, fysiken. Just nu verkar det inte som att jag kommer att klara 1C kursen och fysik 1 heller.. är det värt att fortsätta på programmet även om man riskerar att inte klara de viktigaste ämnena inom teknik? För just nu har man tröttnat på att ens försöka jobba hårt för det blir inte som man förväntar sig inom betygen. Många sa det att klarar man matten så klarar man tekniken och fysiken för de hör ihop med varandra men nu när man inte klarar matten så strular det med både tekniken & fysiken. Borde man byta då? Men om jag ska byta har jag ingen aning om vilket program jag ska välja då, alltinget blir det Estet eller Ekonomi men jag ska väl söka mer på programmen.
    Tack i förhand
    // Majmona

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Majmona,
    om man har "problem" med matte - så är det inte en så bra idé att gå på ett av de två program (Teknik och Naturvetenskapsprogrammet) som har svårast matte.
    Känner du till www.mattecentrum.se? Alla mattekurser är upplagda för självstudier på www.matteboken.se - med det sagt, så vill jag råda dig att samråda med din mattelärare också, men med tanke på att på Teknik är även Matte 2c och 3c - obligatoriska kurser ... så ser det inte så jättebra ut i fall du riskerar att inte få E i Matte 1c.
    Det låter som om att byta program är en bra idé.
    Du skriver om att du inte vet vilket program du vill gå i stället men kanske Estet eller Ekonomi. Jag föreslår att du läser om alla program på http://www.gymnasieguiden.se/program och gör intressetest på http://www.drottningblanka.se/programguiden/efter/ eller på http://www.gymnasieguiden.se/testet

    Minst matte av de högskoleförberedande programmen läser man på Humanistiska och Estetiska programmet. Det finns, som du säkert vet, även 12 yrkesprogram där man läser enbart Matematik 1a som en obligatorisk kurs.

    Återkom gärna efter det att du läste på om olika program och gjort intressetest.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen, läs om Estetiska programmet på http://www.gymnasieguiden.se/program/ES/estetik-och-media

    Oavsett vad testet säger, om du tycker att matten på Teknik är för tuff, då har du två val - kämpa "mot matten" eller byta program. Prata med din mattelärare och be om råd. Är du beredd att lägga all din tid och ork för att plugga matte och fysik, då bestämmer du dig för det.
    I fall du inte vill, kan, orkar eller tycker det är värt det - då finns det bara en möjlighet: att söka till ett annat program.
    Vad säger dina vårdnadshavare? Du är inte myndig och dina vårdnadshavarnas samtycke till programbyte krävs.
    Önskar dig allt väl!
    Milla SYV
    I fall du får samtycke från dina föräldrar och bestämmer dig för att byta, kan du ta kontakt med rektor på det programmet dit du vill byta och fråga om du kan byta nu, snarast.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    • : Hej igen!
    • : Jag gick in på sidorna, jag gjorde testet på gymnasieguiden.se och i resultat så fick jag att teknikprogrammet var bra för mig, på drottning blankas hemsida när jag gjorde det testet fick jag att Estet Media, design och liknanden passade mig så det är ganska förvirrande faktiskt men jag ska göra om testen igen och se om det blir samma resultat, mvh Majmona
    • Milla : Titta lite extra på Estet Media - är mitt råd i så fall. Jag skickar en länk i mitt utökade svar till dig, OK? *L* :-)