Hej!
    Om eleven på gymnasiet får F i en kurs, har eleven rätt att göra Prövning i den kursen innan hen går ut gymnasiet. Tidpunkt för prövningen är det skolan som bestämmer.
    Oavsett F-betygen har eleven (på gymnasiet) rätt att läsa vidare. Att gå om samma kurser är ovanligt men om skolan ger den möjligheten, så råder vi tacka Ja och göra det. Dock är det oftast omöjligt på grund av hur schemat ser ut.
    Vänliga hälsningar
    ANNA

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    I examensbeviset kan man ha max 250 poäng betygsatta med F men man får inte ha F i bland annat kurserna: svenska 1, engelska 5, matematik1 eller gymnasiearbete. Uppfyller man inte kraven för examensbevis, men har genomgått ett 3-årigt nationellt program på gymnasiet, får man i slutet av tredje året Studiebevis.

    Studiebevis kan på komvux kompletteras upp till examensbevis.
    Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier, men man kan få jobb, även om man inte har examensbevis. Man kan också komma in på en yrkeshögskoleutbildning (finns ingen garanti för det, men yrkeshögskola kan ta in obehöriga, därför rekommenderar vi att söka alla de yrkeshögskoleutbildningar som man är intresserad av).
    Några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    frans-schartaus-handelsinstitut/teater-event-scentekniker-stockholm
    campus-varberg/solenergiprojektoer-specialisering-solceller
    yrkeshogskola-gavleborg-alfta-ljusdal/skogsbrukstekniker-alfta
    yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/it-sakerhetstekniker
    yrkeshogskola/frontendutvecklare-inriktning-webbsakerhet-jensen-stockholm
    yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/fibertekniker
    campus-varberg/drifttekniker-biogas-och-vattenrening
    jensen-yrkeshogskola/drifttekniker-jensen-stlm
    yrkeshogskola/drift-och-fastighetstekniker-hermods-karlskrona
    Vänligen
    Julia