Johannes

    Hej! Om det finns en lärare som har behörighet, men har ljugit om vilka ämnen (har alltså undervisat i ämnen hen INTE är behörig i) och dessutom skrivit på betyg själv, utan medbedömare eller att rektorn har skrivit på, vad händer med betygen när detta upptäcks? Personen i sig har aktivt ljugit så hen kommer förmodligen bli av med jobbet, men alla kurser hen har skrivit på? Det är välkänt att denne lärare INTE har någon koll på vad hen har gjort i kursen, vilket är varför misstankarna kom upp. Ogiltigförklaras alla betyg hen har skrivit på under den 2,5 åriga anställningsperioden?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är en juridisk fråga och vi på Fråga Syv är inte jurister. Vänd dig till Skolverket och till Skolinspektionen- om frågan gäller grund- eller gymnasieskola eller komvux & till universitetets-och högskolerådet, UHR om frågan gäller högskolenivå. Är det inom Yrkeshögskolan- vänd dig till myndigheten för Yrkeshögskolan, MYH, och inom folkhögskola- till Folkbildningsrådet.