Niklas
    Hej
    Jag går i 9 an och har bytt från spanska till extra engelska. Jag undrar vad som händer med betyget jag hade i spanska, kommer det stå betyget jag hade i spanska eller ett sträck i betygen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Niklas,
    i Slutbetyget från grundskolan är det betyg som man får under Vårterminen i å k 9 som gäller. Om du inte kommer att läsa och därför inte kommer att få betyg i Spanska från vårterminen åk9, kommer inte det ämnet förekomma i Slutbetyget.
    Moderna språk /i ditt fall Spanska/ är ett "17-de ämne" och ger fördelar när man söker till gymnasiet - i fall man har minst E från vårterminen i nian.
    De fördelar som finns är att man får minst 10 extra Mtv /poäng/ för "det 17-de" ämnet. I fall man får högre än E-betyg, får man mer. Max är det 20 poäng /A-betyg ger 20/.
    Sedan är det en annan fördel: intressant för dem som planerar söka till högskola/universitet - om man fortsätter från grundskola till gymnasiet i SAMMA SPRÅK - då kommer man till "högre nivå" och från steg 3 i Moderna språk får man Meritpoäng, som höjer Meritvärde av gymnasiala betyg ganska mycket. Det underlättar i konkurrensen om en plats på högskola/universitet.

    Det kan dock vara klokt att ha extra engelska i stället för Moderna språk - då Engelska krävs för behörighet till samtliga gymnasieprogram och utan godkänt betyg i eng är man inte behörig läsa på gymnasiet. En annan sak: om du genom extra undervisning i engelska höjer betyg i eng från E till A - tjänar du samma antal poäng som du "förlorar" pga du slutade med Spanska.

    Jag hoppas att du nu fick svar på din fråga.
    Återkom gärna i fall något fortfarande är oklart.
    Anna SYV