Martin
    Hej!

    Jag kommer att läsa samhällskunskap 2 under trean som uttökad kurs. Som jag har förstått det hela räknas inte uttökade kurser in i slutbetyget om de inte ger varken meritpoäng eller behörighet. Då sh2 inte är en sådan kurs, vad händer då? Kommer inte kursen att synas över huvud taget i mitt slutbetyg och påverkas mitt meritvärde på något vis beroende på vad jag får för betyg i kursen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Martin!

    Ja, det stämmer att "utökade kurser" räknas in i Jämförelsetal enbart i två fall:
    1. om de ger Meritpoäng
    2. om de krävs för behörighet till just den utbildningen som du söker.

    Samhällskunskap ger inga meritpoäng och om du söker utbildning där Sh2 inte krävs för särskild behörighet, då spelar det ingen roll vad du får för betyg i den kursen. Betyg i "utökade kurser" syns i Examensbeviset. Varje utökad kurs är markerad *UTÖKAD KURS i Examensbeviset.
    Vid uträkningen Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde, bortser man helt från betyg i utökade kurser (som inte ger Meritpoäng och inte krävs för behörighet) - det är som om du inte har läst den kursen.

    Med vänlig hälsning
    Mikael