Sofie
    Hej.
    Jag gick Hantverkslinjen inriktning Frisör, gick ut med samlade betygsdokument.
    Kurserna jag klarade var
    Datorkunskap A
    Engelska A
    Estetiskverksamhet
    Frisörteknik A
    Frisörteknik C
    Försäljning&Service
    Materialkunskap
    Naturkunskap
    ModernaSpråk, steg3
    ModernaSpråk, steg4
    Svenska A
    Totalt = 1100p

    Sen påbörjade jag en elutbildning och har läst

    lmotorstyrning
    Elinstallationer
    Elkraftteknik
    Elektromekanik
    Datorteknik 1a
    CAD 1
    Praktisk Ellära
    Kommunikationsnät 1
    Matematik 1a (igen?)

    Sammanlagt 950poäng

    Jag har några ämnen kvar, och kommer INTE vara färdig innan sista Juni..

    Vad händer med mig ?
    Jag ville plugga vidare, men det verkar som att jag stressat i onödan då allt ändå kommer tas bort den sista Juni...

    Tacksam för svar.

    S.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sofie,
    din chans att plugga vidare kan finnas på yrkeshögskola.
    Se utbud på http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.range%5B%5D=2015-06-01%3A2015-12-31&Education.range%5B%5D=2016-01-01%3A2016-05-30&Education.range%5B%5D=2016-06-01%3A2016-12-31&Education.length=&Education.available_slots=0
    just nu finns det 724 Yrkeshögskoleutbildningar som har beviljade framtida starter.
    Det är generösa behörighetsregler till Yrkeshögskolan och även om man inte är behörig i formell mening, kan man ändå komma in - då hänsyn tas till alla dina tidigare studier, arbetslivserfarenhet, antagningsprov (som ibland är obligatoriska och ibland frivilliga) och även preparandkurser inför en YH kan erbjudas på skolan - så det finns all anledning att söka många olika YH samtidigt.

    Vad det gäller bli behörig till högskola - så är det en svår situation du befinner dig i ...
    Chansen är int stor att du kan hinna få ut ett Slutbetyg, men den ändå finns. Du måste i så fall agera snabbt.
    Det är 2350 poäng - minst - som krävs till ett Slutbetyg från komvux. 10% av poängen kan man ha IG i och ändå ha Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Det innebär att du kan ha 200 poäng IG i ditt slutbetyg. Du kan, alltså ta in kurser á max 200 poäng med betyg IG. I fall du inte har några IG betyg, kan du få betyg - t.ex. genom prövningar. För att få betyg (och IG är också betyg) - anmäl dig till Prövningar på Prövningsenheten (om det finns i din kommun) eller på eller via komvux. Du kan förbereda dig så gott du kan till prövningar och hoppas på att få godkänt betyg, men även om du får F (som är dagens IG) - så är det ändå ett betyg som kan tas in i ditt Slutbetyg.

    På distans kan man också läsa mycket snabbt - på mer än heltid och få betyg i flera kurser nu under våren.
    Jag råder dig ta med alla dina gymnasiala betyg och boka tid hos Studie- & yrkesvägledare på komvux och det snarast möjligt. Det är inte säkert det går att fixa men jag tycker definitivt att du bör försöka. SYV på Komvux vet att möjlighet att få ut ett Slutbetyg upphör i slutet av juni i år och kommer att göra allt som går att göra för att hjälpa dig. Ni kan tillsammans göra en Studieplanering för dig och du kan också be om hjälp att anmäla dig till Prövningar i tillräckligt många kurser. OBS! Prövning kan kosta ca 500 kr. per kurs. Det är då billigare (per poäng) att göra prövningar i större kurser - t.ex. Fysik 1b som är 150 poäng. För att komma upp i samma poängsmängd - gör man prövningar i tre 50 poängskurser och betalar 3 ggr mer. De största kurserna är á 200 poäng t.ex. "Ensemble och körsång". Undrar om du kan göra prövning i den - då får du betyg i 200 poäng för en kurs.
    Det finns några 200 poängskurser på Bygg&Anläggningsprogrammet, t.ex. Anläggning 2, Bergssprängning eller Måleri 1. Det finns kanske möjlighet att göra prövning i en av de kurserna?
    Du försöker givetvis få minst E betyg (godkänt) på prövningen.

    Du frågade vad händer med dig i fall du inte hinner få ut Slutbetyg.
    Jo, du kan komma in på en Yrkeshögskoleutbildning; du kan söka till högskola på reell kompetens men de är hårda där på högskolorna och kräver ofta väldigt mycket arbetslivserfarenhet, t.ex. minst 10 år.
    En annan möjlighet är att du läser mot Gymnasieexamen - och det tar säkert ett par år studier på heltid då många kurser strycks bort pga de inte längre finns på gymnasiet.

    Ännu en möjlighet är att du kan kanske läsa en yrkesutbildning på komvux - exempelvis Elektriker - och baka ihop dina kärnämneskurser som du har betyg i sedan innan ihop med gymnasiala kurser på "Elektriker" - och på så sätt få ihop till Gymnasieexamen. Andra yrkesutbildningar på gymnasienivå är undersköterska, bussförare, byggnadsarbetare. Här är du beroende av vad just din kommun kan erbjuda inom komvux. Ibland kan kommunen köpa utbildning till dig på komvux i en annan kommun, men det är dyrt och kommuner svarar att de inte har pengar till Interkommunala ersättningar (som det heter), men man kan alltid fråga och man kan ha tur och få en sådan möjlighet.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar & Stort Lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen! just den här http://www.yhguiden.se/utbildning/jarnvagsskolan/jarnvagstekniker-kvalificerad-signaltekniker utbildning har för närvarande ingen framtida start beviljad - i alla fall vad jag kunde se.

    Det gäller att hitta utbildning som har startdatum och tar emot ansökningar.
    Och då söker man på det man har - skickar in alla sina betyg, bevis på arbetslivserfarenhet och skriver ett personligt brev där man förklarar varför man söker just den utbildning och varför man kommer att klara den utbildningen: vilka egenskaper som gör att du kommer att bli bra på det yrket.
    Sedan kan du bli kallad till intervju och/eller antagningsprov - det är olika på olika YH. Ibland har de obligatoriska intervjuer och prov och ibland väljer de bara från Obehöriga till sådana intervju/provet. Det gäller att se vad som står i info- eller fråga om det.
    Bra att söka flera olika YH samtidigt. Bra om du kan flytta till en utbildningsort. I annat fall sök de utbildningar som är på distans.
    Du skriver i din kommentar att du måste läsa ca 300 poäng och jag menar att om du gör prövningar i två kurser: Frisör 2 och Frisör 4 som sammanlagt blir 400 poäng. Säg att du får minst E betyg i Frisör 2 och F i Frisör 4. Då tar du in i Slutbetyg 200 IG poäng från Frisör 4 och 200 godkända poäng från Frisör 2.
    Om man läser kurser eller gör prövningar i dem, spelar ingen roll - man får samma betyg ändå.
    Mvh Milla SYV
    • : Hej!
    • Milla : Jag kom just på att det är mycket bättre för dig att försöka göra prövning i Frisör 2, 200 poäng, som är den nya kursen motsvarande frisörteknik B. Om du läser på och tränar lite, blir du säkert godkänd och det är alltid bra att inte ha några IG i Slutbetyget. mvh Milla SYV
    • : oj blev fel där, Hej! Jag ville läsa till Signaltekniker i Järnvägsskolan Ängelholm. ( http://www.yhguiden.se/utbildning/jarnvagsskolan/jarnvagstekniker-kvalificerad-signaltekniker ) Hur gör jag då? Jag måste ändå läsa ca 300 poäng tills jag har uppnått 2350p Godkända ämnen, ?
    • Milla : Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    • : hur och vart anmäler jag mig till Frisör 2? Jag skulle absolut plugga ihjäl mig ifall jag fick chansen. Tack så mycket för all hjälp
    • Milla : I större städer finns det Prövningsenheter. I mindre - gör man Prövning på eller via komvux. Vilken kommun är du folkbokförd i?
    • : Är folkbokförd i Täby kommun. Ang Järnvägsskolan, så har jag praktiserat som signaltekniker ( praktiken från elutbildningen,) och jobbar för tillfället som tunneltågförare så har erfarenhet av järnväg/tunnelbana.
    • Milla : Sök info- på din kommuns hemsida om Prövningar. Och jag skall göra det också - så stämmer vi av imorgon, vad vi hittade. OK? Du kan också ringa till kommunens växel och fråga om hur du anmäler dig till prövningar? Bra att INNAN du anmäler och betalar för prövning, prata med SYV på komvux för att det inte skall bli onödiga utgifter för dig - både i tid, engagemang och pengar - för att målet är ju att få ett Slutbetyg. Rektor på komvux måste fatta beslut om undantag (för att som regel som kan man inte få Slutbetyg sedan minst 2 år). Boka tid hos SYV på komvux snarast - är mitt råd!
    • : jag ringer SYV imorgon! Tusen tack för hjälpen
    • Milla : Gör det och stort lycka till! *L* :-) Har du funderat på att bli Tågförare? Det är en yrkeshögskoleutbildning. Vi på Fragasyv.se kommer att hålla tummarna för dig!
    • : Du skrev om yrkesutbildning på komvux, det är väl det jag läser nu, elektriker vuxenutbildning hos Lernia. Skulle den utbildningen + svenska engelska matematik vara nog? Måste tacka igen för att du tar dig tiden o svarar på mina frågor!!! Miljontals tack
    • Milla : Du måste göra planering av Gymnasieexamen med SYV på komvux. Du bör ha minst 1100 poäng kärnämnen och ett antal obligatoriska kurser: bl a svenska 1, 2 och 3 = A, B och C och Engelska A och B, eller 5 och 6. Matte 1 räcker = Matte A. Det är nog några kurser som du bör läsa till men i stort sett så borde du kunna få ihop till gymnasieexamen. Gör PLANERING AV GYMNASIEEXAMEN med SYV på komvux - då vet du precis vad som fattas i ditt fall. Mvh Milla SYV
    • : Toppen!! Men då frågar jag SYV imorgon om Prövning och Gymnasieexamen !! Tusen tack, du är bäst!
    • : Hej, jag blev uppringd av min SYV, hon lät positiv och ville att jag kommer in på möte så vi ser vad som behövs att göra!
    • Milla : Jättebra! Ta med dig alla dina betyg - så får ni fundera på tillsammans med SYV om du skall satsa på att försöka få Slutbetyg nu innan sista juni i år eller om det är bättre för dig att satsa på gymnasieexamen och i så fall är det inte så bråttom. Jag håller tummarna! Mvh Milla SYV
    Läs alla kommentarer