Amanda

    Jag vill hoppa av eller sluta gå på spanska 1 på grund av olika skäl. Vad händer då med gymnasiepoängen man får av kursen? Jag antar att man inte får poäng alls om man hoppar av, men om jag får F i kursen får jag då några poäng? Och vad händer med mitt jämförelsetal? Tack på förhand!

    • Milla : Läser du på gymnasiet? Vilket program läser du och vad är dina planer för framtiden?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda;

    på vissa gymnasieprogram ingår obligatoriska kurser i moderna språk. Därför frågade jag i kommentaren - vilket program du läser på?
    Om du hoppar av i början av kursen, har inte läraren underlag för att sätta betyg och det  blir alltså inte F, utan "ingenting" (ett streck).
    En bättre lösning är att försöka byta från spanska 1 till en annan kurs.
    Om du hoppar av en kurs och tidigare läste "endast på heltid", läser du i fortsättningen på "deltid" och med det inte har rätt till studiehjälpen från CSN.
    Du får gärna förklara mer kring din situation. För att jag måste gissa var du läser, var och varför... men då kanske du får fel svar; för att det beror mycket på exakt vilken din situation är...
    Prata gärna med SYV på din skola innan du hoppar av en kurs.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej, tack för snabbt svar! Jag har lånat min stora systers konto och är 16 år, inte 19 som kontot säger. Jag går första året på internationell ekonomi, och så som jag förstått det är inte moderna språk en obligatorisk kurs på min linje (jag kan dock ha fel).
    • Milla :

      Ekonomiprogrammet (båda inriktningar: ekonomi och juridik) är en kurs moderna språk Obligatorisk. Det kan man bl.a se i Programplanen för EK. Alltså, om du vill få Examensbevis från ekonomiprogrammet på gymnasiet, oavsett inriktning, måste du ha BETYG i minst en kurs Moderna språk. Har man ett annat modersmål än svenska, kan man ha Modersmål i stället för Mod.språk i sitt examensbevis.
      F - är också ett betyg. Man kan få examensbevis med F i kurser i moderna språk, men det drar ner jämförelsetal ganska mycket. Hoppar man av kursen i början av läsåret, kommer inte läraren ha underlag för att sätta betyg.
      Läser man på deltid, har man inte rätt, som gymnasieelev, till studiehjälpen från CSN.

      Om det är så att du absolut inte vill läsa någon kurs i Moderna språk; och om du ej kan läsa Modersmål (kanske pga att du har svenska som modersmål), prata med SYV på din skola - och be att få byta till någon annan kurs från spanskan, men du måste i så fall förstå att du inte kommer få ut examensbevis i slutet av år3, utan Studiebevis, som inte ger grundläggande behörighet till högskolestudier; dock går det att Efter gymnasiet, på komvux, komplettera upp till examensbevis.

      ***
      Du kan skapa egen inloggning till den här sidan, det är gratis och görs på www.fragasyv.se/skapa-konto
      Det är för oss lättare att ge svar om vi ser rätt ålder på de som ställer frågorna.