Gustav
    Hej,

    Jag har sökt tekniskt basår för höstterminen. Efter urval 1 så är jag nu antagen till Högskolan i Borås, men ligger även som reserv (2) på Linnéuniversitetet i Växjö. Det jag undrar är om jag kan tacka ja till basåret i Borås men samtidigt behålla min reservplats på Linnéuniversitetet för urval 2. Eller försvinner de om jag tackar ja till Högskolan i Borås?

    Mvh Gustav

    1 Svar

    Hej!

    Du kan tacka ja till båda utbildningarna och ändå ha en möjlighet att komma in på ett högre rangordnat val. Ifall du har tackat ja till båda, och sedan blir antagen till ett högre rangordnat val i andra urvalet, så kommer du att strykas från ditt senare val och endast bli antagen till förstahandsvalet.

    Om du blivit antagen till 45 högskolepoäng (hp) kan du stå som reserv till maximalt 165 hp. En termins heltidsstudier räknas alltså som 30 hp och halvtidsstudier som 15 hp. Utgångspunkten är att du kan läsa mer än heltid på en termin.
    Här kan du läsa mer antagningen: https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Hall-koll-hela-perioden/Tacka-ja-eller-nej/Maxgrans-for-svar/

    Gällande urvalsgrupper är det universiteten som själva bestämmer vilka som ska tas in. Vad gäller reservplacering blir man placerad i alla de grupper man tillhör och inte någon särskild grupp.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV