Elie
    Har läst men förstår inte vad som menas med att gymnasiebetygen eller vad de nu är försvinner i juni i år ifall man inte har hunnit plugga upp sina ämnen? Jag har ett slutbetyg men har ändå 50 ig poäng för mycket. Ig i matte c, d, diskret och programmering b. Vad kommer att hända nu, kommer jag inte kunna plugga upp matten eller? Kommer mitt snittbetyg påverkas? Försöker söka till Ma3b på komvux men hittar inte ens matte på komvux hemsida, hittar bara distanskurser på andra sidor? Kan ni uppdatera mig lite är ni snälla.
    • Anna : Jag har skrivit utökat svar till dig.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!

    För dig som har ett Slutbetyg med lite för många IG gäller följande: du bör läsa tillräckligt antal godkända poäng innan 30 juni 2016. Om du har 50 poäng IG för mycket, räcker det om du läser någon gymnasial kurs (den som du har i ett slutbetyg med IG eller en annan kurs som du inte har i ditt slutbetyg) och har det betyget som tillägg till ditt Slutbetyg.

    En 50 poängskurs läser man på heltid på 2,5 veckor och på halvtid under 5 veckor.

    Det som "försvinner" efter 1 juli i år är MÖJLIGHET ATT TA UT ETT SLUTBETYG för de som inte uppnådde Slutbetyg och fick ett Samlat betygsdokument i stället (då målet var Slutbetyg). Du, som redan har ett Slutbetyg, har en annan "deadline" - 30 juni 2016 då det är sista dagen för dig att få tillräcklig antal godkända poäng för Grundläggande behörighet.

    Plugga upp matten eller något annat ämne ska man alltid kunna göra - för Särskild behörighet. Snittbetyg påverkas - då alla behörighetsgivande kurser räknas in i Jämförelsetal.

    I vilken kommun är du folkbokförd? Det bästa är att boka samtal med SYV på komvux och tillsammans titta på gymnasiebetyg för att kontrollera vad som krävs för att uppnå Grundläggande och Särskild behörighet. Om du uppger i vilken kommun du är folkbokförd kan jag försöka hitta på din kommuns hemsida - info om mattekurser.

    Kanske finns det förklaring här http://www.fragasyv.se/info/mal-hogskola som skulle hjälpa dig.

    bästa hälsningar
    ANNA
    Hej igen!
    Det här en sida för dig som är skriver i Stockholm och vill ansöka om att läsa på Komvux:
    http://www.stockholm.se/ForskolaSkola/Vuxenutbildning/

    Mer info finns på http://www.stockholm.se/ForskolaSkola/Vuxenutbildning/Ansokan-till-komvux/Datum-och-perioder/
    Här https://komvux.stockholm.se/open24/public/eduMgmt/login.aspx?redir=3_2.aspx&register=Application loggar du in.

    Du har rätt, i kursutbudet https://komvux.stockholm.se/open24/public/eduMgmt/Search.aspx kan inte jag se någon Matematik. Det är mycket märkligt. Det kan inte stämma för att kurser i Matematik måste erbjudas. Det kan vara ngt. tekniskt fel eller "mänsklig faktor". Men hur som helst så måste man kunna läsa matematik på Komvux i Stockholm. Något annat kan inte jag tänka mig.

    Kontakta Komvux och fråga hur du kan anmäla dig till kursen Matematik 3b. Jag vet inte om den kursen erbjuds i Stockholm i alla de former som finns: dagtid, kvällstid, flex och distans. Du får fråga om det på Komvux - vilka former de erbjuder och när utbildningsstart blir. Det som står tydligt är att man bör anmäla sig 8 veckor innan kursstart.

    Om vad det innebär att studera på distans, kan du läsa här http://www.fragasyv.se/info/studieformer-distans

    "Flex" = flexibla studier: det är ngt. mitt emellan traditionell undervisning & distans, man kommer till skolan när man kan och när man inte kan, bedriver man självstudier. Ofta kan man boka sig på lektionerna på förhand eller så kommer man överens med läraren när man kan komma till skolan.

    Önskar dig stort lycka till!
    ANNA
    • : Okej så detta påverkar alltså inte mig just nu, skönt o veta att man har 1 år till på sig. Stockholms kommun.
    • Anna : Jag råder dig att planera i god tid. Du kan t.ex. läsa på 25% av studietakt - och då tar det 20 veckor att läsa en 100 poängskurs, som Matte 3 är. Titta också in på www.mattecentrum.se och så finns det även andra bra sidor där det finns hjälp med matten.