Agnes
    Hej!
    Jag har alltid varit väldigt bra på matte och har i den nu pågående kursen matte 2b fått A & B i alla delprov som läraren satt ihop. Under vårterminen sjukskrevs dock min klass mattelärare och vi har fått lov att klara oss själva. Nu har vi haft nationella proven i kursen där 11 av 15 pers fick F. Jag fick ett E. Frågan som alla i klassen ställer sig är hur det kommer bli med våra betyg? Vår riktiga lärare som vet vad vi elever kan kommer inte komma tillbaka och ingen annan lärare vet något. Nu säger lärarna att de kommer ge oss de nationella provbetygen som slutbetyg! Kan de verkligen sänka en från ett A till ett E i betyg?!!!???

    Snälla hjälp jag får panik!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Agnes!

    Så tråkigt att er lärare blev sjuk och ni hamnade i en svår situation med era betyg i matte!

    Jag tycker att ni bör vända er till rektor på ert program. Det är hen som har det yttersta ansvaret för alla elever på programmet. Det är bättre att ta upp frågan nu, innan ni får betyg, tycker jag.

    Ang. exakt hur betygssättningen går till - finns det inga jättetydliga instruktioner. Det som betygsättande lärare gör: att hen med sin underskrift försäkrar att eleven vid tiden för betygssättning har de kunskaper som betyget anger. Exakt hur läraren kommer fram till den slutsatsen, kan vara olika. Det nationella provet kan ses som "en riktlinje" eller "en fingervisning". Betyg i kursen kan vara både högre och lägre än det betyget som eleven fick på det nationella provet.

    Som sagt, jättetråkigt att det blev så här. Det bästa rådet jag kan ge dig är att ni vänder er till rektor på programmet. Jag ser att du är 17 år, inte myndig ännu. Dina föräldrar (vårdnadshavare) har därför väldigt mycket att säga till om din skolgång. Det kan vara en bra idé att någon av dina föräldrar kontaktar rektor och tar upp frågan som du ställer här nu.

    Önskar dig och dina klasskompisar lycka till!
    Håller tummarna för er!
    ANNA