toto

    Hej! Om man söker till flera program i olika ställen samtidigt så man få reserv på ett val bara eller kan man få reserv på flera val också? vad händer med de utbildningar som jag satt under om jag blir reserv på en annan utbildning?

    • Anna : Gäller din fråga ansökan till högskolor-universitet?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rita,

    om din fråga gäller antagning till svenska lärosätena (högskolor-universitet) då råder vi att prioritera noga - högre upp ska du söka de alternativen som du hellre vill komma in på och sedan "i fallande grad" - sist det alternativet som du "i värsta fall" kan tänka dig att läsa.
    Svar på frågorna om administration kring antagningen till svenska högskolor-universitet är det Antagning.se och antagningsgrupperna på lärosätena som kan svara på; en hel del frågor finns besvarade, t.ex läs gärna frågor/svar på antagning.se/sv/fragor-och-kontakt#humany-antagningen=/872/spelar-det-nagon-roll-i-vilken-ordning-jag-satter-utbildningarna
    antagning.se/sv/fragor-och-kontakt#humany-antagningen=/876/kan-jag-andra-ordningen-i-min-anmalan?
    och
    antagning.se/sv/fragor-och-kontakt/#humany-antagningen=/988/hur-stor-ar-min-chans-att-komma-in-som-reserv
    ***
    Detaljer kring antagning kan ändras från termin till termin.
    men Huvudregeln är att högst upp prioritera ditt "favorit-alternativ". Om jag förstår det rätt (OBS! FRåGA SYV jobbar inte med antagning till högskoleutbildningar), så kan antagningsbesked se ut så här:
    1.RESERV
    2.RESERV
    3.ANTAGEN
    4.STRUKET - alltså, de lägre prioriterade alternativen (lägre än Antagen) blir då strukna, eller "prövas ej".

    Däremot när man söker till folkhögskolorna och till yrkeshögskolorna - så söker man direkt till varje utbildning och på så sätt kan söka i princip Alla utbildningar och komma in på många utb. Och detta samtidigt som man söker till högskole-universitets utbildningar.
    Ansökan och antagning till högskola, folkhögskola och Yrkeshögskola sker helt oberoende av varandra.

    Vägledare SYV

    Hej, som jag tolkar din fråga så är mitt svar, nedan, kommer hjälpa dig:
    På antagningens hemsida kan man läsa att man kan stå i reserv till högst 210 hp.
    Och det motsvarar 7 st. heltidsutbildningar eller 3 st. heltidsutbildningar + 4 st. halvtidsutbildningar.
    Alltså, om du t.ex söker till 12 st. heltidsutbildningar och kommer in på sista, tolfte - och då borde du teoretiskt sett stå i Reserv till de 11 av dig Högre prioriterade, alternativ, så är det endast max 7 av dem 11 alternativ som du kan välja stå i Reserv till och inte alla 11 st.
    Så tolkar i alla fall jag de reglerna som Antagning.se skriver om på sin hemsida.
    Mvh
    Studie- och yrkesvägledare

    • toto : Tack så mycket för era svar. Ja min fråga gäller universitet. Är det jag som väljer vilka utbildningar som jag vill stå reserv i? Jag vill söka till läkare i första hand men jag vet att min chans är låg att komma in så jag tänkte sätta tandläkarprogrammet i alla universitet och efter det apotekare. Apotekare kom ungefär i fjärde platsen. Kommer detta påverka något? Om vi säger att jag står reserv i alla tandläkareval kan jag samtidigt bli antagen till apotekareprogrammet?
    • Anna :

      Då det finns 4 tandläkar-orter, alltså fyra program som utbildar till tandläkare på olika lärosäten - är det endast 4 alternativ som finns att söka för att bli /i Sverige/ Tandläkare. Och det går att stå som RESERV till max 7 heltids-alternativ. Alltså skulle du kunna stå som reserv till 3 läkarprogram och 4 tandläkarprogram samtidigt som du kan bli Antagen till Apotekarprogrammet (i alla fall som jag, som inte jobbar med antagning till högskoleutb. tolkar det).