Lisa
    En kompis till mig läste en treårig sociolog utbildning på malmö universitet och tog examen sommaren 2017. Tyvärr så blev hans c uppsats inte godkänd och därmed har han heller inte fått en fullständig kandidatexamen. Han har sen dess skjutit på att komplettera men känner sig nu redo. Hur fungerar det då? Måste han göra om hela eller kan han fortfarande komplettera den gamla? Kan man kontakta universitetet och be att få göra den när som helst eller måste man göra en ansökan till någon form av kurs? Vart vänder man sig? Tacksam för svar! Mvh Lisa

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa!
    Jag skulle börja med att kontakta studievägledare på den institutionen där personen i fråga vill få ut sin examen.
    Jag tror studievägledaren kan svara på alla de frågorna, men annars så vet hen vem man i stället får kontakta.
    Att komplettera eller göra om hela C-uppsats? Här kan det bero på om hur den ursprungliga uppsatsen "ser ut": om det är lite eller mycket som fattas till att bli godkänd.
    Känner ett fall från några år tillbaka - en uppsats som inte blev godkänd och personen i fråga dröjde med att börja med komplettering. Sedan när hen kontaktade sin "gamla" institutution, visade det sig att den som var handledare för uppsatsen gick redan i pension, så fick han en ny handledare och den nye handledaren tyckte att temat för uppsatsen var icke-aktuellt längre, så fick personen göra om hela uppsatsen med ett nytt tema, fast hen från början tänkte att endast komplettera lite grand... så, om handledaren byts ut eller lång tid går så kan man behöva göra om hela uppsatsen, även om det från början fattas bara lite...
    Hur som helst, så måste hen söka svar på den institutionen där hen vill ta ut sin examen.
    Vänligen
    Julia syv