Michelle
    Finns det chans att till att byta sitt val när tiden gått ut, om man är 1 dag sen? För jag vet inte om mina 200 P som jag vill spara kommer krocka med varandra i schemat som skolan gör.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Michelle, skolorna sätter "deadlines" för val av kurser pga de måste fördela lärarkapacitet, lägga schemat och lösa alla andra praktiska problem. Det är därför mycket bra att försöka hålla de "deadlines" som är satta. Om du lämnar dina önskemål om kurser för sent, har skolan rätt att ge dig de kurser som blir "över", dvs de elever som lämnade i tid - för de kurser som de valde och du kan få de kurser där det finns plats (och det kan vara andra kurser, än dem, som du egentligen vill läsa).
    Det är bra om du vet att i fall du "sparar" dina poäng och läser på mindre än heltid, då har du inte rätt till Studiebidrag under den tiden du läser på deltid. Om du sedan läser på mer än heltid, får du ändå bara samma summa från CSN som om du läste heltid. Så funkar det på gymnasiet, på yrkeshögskola och på högskola (man får inte mer pengar från CSN om man läser på mer än heltid).
    Att du önskar vissa kurser betyder det inte att du får läsa just de kurserna. I fall för många eller för få elever väljer en och samma kurs, kan inte alla få plats och det blir en omfördelning - några elever får då läsa andra kurser än dem, som de önskar i första hand.
    Mitt råd är att du lämnar dina önskemål i tid och att du kontaktar SYV på skolan med dina frågor.
    Mvh
    Julia SYV