Alva
    Hej! Jag går 2ndra året vo, lärling och vill byta till skolförlagd vo. Eftersom jag är 17 år, så måste mina föräldrar godkänna bytet. Vad händer om dom inte gör det? Kan jag ändå byta?
    • Anna : Erbjuder din gymnasieskola skolförlagd variant eller tänker du försöka byta skola också?
    • : Dom erbjuder även skolförlagd, så ska inte byta skola!:)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    jag tycker du bör gå prata med skolkuratorn. Hen har sekretess och kommer inte berätta vidare du berättar i kuratorsrummet. Ni kan diskutera varför du vill byta, om det är realistiskt för dig att byta och i fall dina vårdnadshavare är emot ditt beslut att byta och om kuratorn då inte kan svara på frågan om vad händer i så fall kan hen kontakta personer som har kompetens i skoljuridiska frågor och som kan ge svar på din fråga.
    Jag tänker så här: vad finns det för anledning för dina vårdnadshavare att vara emot? Du vill "byta" inom samma program. Du vill gå samma utbildning men läsa yrkeskurserna på skolan i stället för på arbetsplatser. Det är inte så stor skillnad. Så, varför skulle de vara emot?

    • :

      Hej, dom är mest emot beslutet eftersom dom tror jag kan utvecklas som person om jag fortsätter gå lär. Jag är introvert som person, och därför möter mycket kritik från läraren, vilket drar ner på mitt psykiska mående, vilket mina föräldrar är medvetna om. Men dom tycker om jag byter så ,; skjuter jag bara problemet framåt ”. Jag är även mer än teorisk person än praktisk; så där skulle de gynna mig enormt att byta, men dom tycker tvärtom.

    • Anna : Jag tycker att ett möte med en skolpsykolog där du och dina vårdnadshavare deltar skulle vara på sin plats. Gå prata med skolsköterska på din skola. Hon borde kunna förmedla kontakt till skolpsykologen. Och prata även med kurator på din skola. SYV saknar kompetens i att bedöma vad som skulle vara bättre för dig i den situationen. Det är inte helt vanlig situation: du vill ju byta inom samma utbildning, inte till en annan utbildning. Som icke-lärling läser eleven samma kurser om hen går samma program/inriktning. VO saknar inriktningar, så det är samma utbildning man går på VO som lärling och som icke-lärling (skolförlagd undervisning). Och du får med det samma behörighet till eftergymnasiala studier, så SYV-en har inte så mycket att säga om det.