Hanna

    Hej, ja jag undrar helt enkelt vad som händer om ingen skola i min hemkommun, Stockholm, erbjuder prövning i den kurs jag vill läsa upp? Jag vill läsa upp Spanska steg 3 och har kollat vad skolorna erbjudit tidigare (t.ex Åsö, Jensen och NTI) och ingen av dem har erbjudit spanska 3. Jag hade verkligen behövt läsa upp betyget och höja mig med ett betygssnäpp bara, men om ingen skola erbjuder spanska 3 vad ska jag göra då? Det känns ju orimligt att man ska stå utan behörighet trots att man mer än gärna vill kämpa för ett högre betyg...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    de som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige, behöver inte vara i den kommunen där man bor eller är folkbokförd i. Någonstans i Sverige borde man rimligtvis hitta möjlighet att pröva i spanska 3.
    Annars, så säger skolverket att prövningar måste erbjudas i de kurser där pågående undervisning finns. Och jag har svårt att tro att det inte finns pågående undervisning i spanska 3 på gymnasieskolorna och på komvux i Stockholm, då bör prövningar erbjudas i den kursen (alltså, enligt skolverket). Du kan själv ringa till skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200.