Sabrin
    Hej jag blev antagen på mitt första val men resten blev Högre handsval. Vad händer om jag avstår platsen på mitt första val? Kommer de skolor som är högre handsval att ändras eller?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Om du tackar nej till din plats, då har du ingen plats. Läs på http://www.fragasyv.se/info/vad-hander-om-man-inte-far-plats-pa-gymnasiet vad du kan göra för att få en plats på gymnasiet.

    I antagningsbeskedet som du fick står det på dina övriga alternativ att du är antagen på ett "högre prioriterat alternativ". Det är det definitiva (slutgiltiga) beskedet som du har fått och nu kan man få en ny plats enbart på de utbildningar där det finns lediga platser.
    Mvh Milla
    Studie- och yrkesvägledare