Ida
    Hej!
    Jag går första året på samhäll och jag är väldigt orolig över mitt spanska betyg. Jag har väldigt svårt men spanskan på grund av att jag inte fick så mycket kunskaper på grundskolan då lärarn inte brydde sig så mycket om oss och att lära ut, utan hon var bara där för att tjäna pengar. Jag tror jag riskerar ett F och jag vet inte hur jag ska göra för att höja mig. Jag är verkligen orolig på vad som kommer att hända då jag aldrig fått f i ett ämne innan. Jag skulle vilja bli psykolog men vet inte om de är möjligt då jag riskerar ett f i betyg. Vad kommer hända om jag blir underkänd och ska jag kunna höja mig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida!

    Jag förstår att du är orolig. Det är inte alls roligt att känna att man kan få F i en kurs då man samtidigt känner att det är inte ditt fel, då du anser att du inte fick tillräcklig hjälp på grundskolan för att få goda grunder i spanska språket.

    Rent praktiskt så blir det så här (om det värsta händer och du får F i Moderna språk på gymnasiet): F i en 100 poängskurs (om du får alla andra kurser godkända) kommer inte att utge hinder i att få Examensbevis. Max antal icke-godkända poäng är 250 - och då kan man fortfarande få Examensbevis och med det ha grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Givetvis drar betyget F ner ditt jämförelsetal och med det även konkurrenskraft i dina gymnasiebetyg.

    En annan fråga är då om Meritpoäng, som du ev också förlorar. Godkända betyg i Moderna språk 3 och 4 (om man får lägst E betyg) ger mas i merit inom Moderna språk. Om du t.ex. får E i Spanska 3 - får du 0.5 i merit för det. Skulle du få betyget E även i Spanska 4, skulle du få ytterligare 1.0 i merit. Det höjer konkurrenskraft i dina gymnasiala betyg ganska mycket.

    Å andra sidan, så är det möjligt att få max i merit även utan godkända betyg i moderna språk. I så fall bör man få godkända betyg i Engelska 7 och i "högre kurser i matematik". I ditt fall är det i så fall Matematik 3b, 4 och 5 som skulle ge dig max i merit.

    Skulle du t.ex. inte uppnå kraven för gymnasieexamen, kan du få Examensbevis från komvux. Det tar längre tid att bli behörig till högskola, men det finns "en andra chans" - via komvux, vilket är jättebra.

    Du vet säkert själv att det är bäst för dig om du skulle få godkänt betyg i Spanska. Kämpa på med kursen. Be läraren om ett samtal och berätta att du upplever att du inte hade en bra grund att "stå på" i spanskan från grundskola och be läraren om råd hur du ska göra för att lära dig mer och ha en chans att få godkänt betyg. I fall du skulle ändå få ett F i slutet av kursen, säg att du vill under resten av din gymnasietid få möjlighet att göra Prövning i den kursen för att få godkänt betyg in i Examensbeviset (eller i Studibeviset, i fall du inte skulle uppnå kraven för gymnasieexamen).

    En annan fråga: vad ska du göra med de resterande 100 poängen i Moderna språk, som är obligatoriska på SA. Det är 200 poäng moderna språk (dvs 2 kurser) som man läser på SA. Här kan man tänka på två olika sätt. Å ena sidan, så kanske det är smartare att byta språk och läsa nybörjarkurs i något annat modernt språk i åk2. Å andra sidan, om du fortsätter med Spanska 4 - så kanske du kan senare under gymnasiet göra Prövning och få godkänt betyg i Spanska 3, vilket kommer ge dig Meritpoäng. Det absolut bästa skulle vara om du kunde få godkända betyg i både Spanska 3 och Spanska 4 (och uppnå max i merit i moderna språk).

    Om vi jämför så här: säg att du byter språk och läser ett annat språk t.ex. Tyska 1 eller Italienska 1 eller Franska 1 - och får A betyg i den kursen, men för övrigt inte uppnår max i merit - då skulle du vinna på att få E i Spanska 3 (höjning 0.5) jämfört med att få A i Moderna språk 1, som inte ger merit. /om du skulle ha alla E betyg men A i en kurs - ger A-betyg höjning ca 0.4, dvs lägre än meritpoängskurs ger/. Moderna språk 4 (godkänt betyg) ger ännu dubbelt så mycket i höjning men om du riskerar F i Spanska 4, så är det kanske ändå inte så smart att fortsätta med Spanskan: kanske får du genom att läsa Spanska 4 tillräckliga kunskaper för att kunna få E på Prövningen i Spanska 3 senare... men i värsta fall får du F i både Spanska 3 och 4 och med det sänker konkurrensvärde i dina gymnasiebetyg ganska mycket + får inga meritpoäng för moderna språk).

    Nu, när du är mitt i kursen Spanska 3, kan du inte göra annat än att kämpa hårt för att få betyget E. Skulle du göra det, blir det en senare fråga - om det bäst att fortsätta med Spanska 4 med mål att få meritpoäng för den eller att byta till ett nytt språk.

    Tips: se om du kan hitta ställen där du kan (utanför skola) träna på att prata spanska - t.ex. någon språkcafé eller någon organisation/intresseförening där du blir tvungen att prata spanska. Fråga läraren i spanska om det eller sök info på Internet. Du kan även fråga på biblioteket (både på skolbiblioteket men även på biblioteket på stan) - för att det finns på många bibliotek:intresseclubbar i olika språk eller läxhjälp (t.ex. pensionerade lärare kommer vissa timmar och hjäper till med läxor i olika ämnen, däribland kan även spanska finnas med).

    Se våra Tips om Studieteknik, som förhoppningsvis blir till hjälp.

    För att peppa dig lite extra i att kämpa för betyg i Spanska, vill jag tipsa om möjlighet att läsa ett år i Europa - för det behöver du godkänt betyg i Moderna språk 3. Sista ansökningsdag är 30 jan 2016.

    Det är mina bästa tips och råd till dig!

    Jag lovar att hålla tummarna för dig!

    ANNA