Tanja
    Hej. Jag går andra året i gymnasiet och gjorde nationella i matte 2b några dagar sedan och är rädd över vad som kommer hända om jag inte klarar det. Under året har jag inte klarat ordinarie proven men har fått godkänt på omproven så jag ligger på ett E. Men vad kommer hända om jag inge klarar av nationella? Kan jag få be om en chans att göra om provet?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Tanja,
    om eleven får F betyg på en kurs på gymnasiet har eleven rätt att göra Prövning. Tidpunkt för prövningen är det skola som bestämmer.
    Vi får hoppas att du får godkänt betyg på kursen. Men om du får F betyg på kursen, så är det bra för dig att veta att du kommer att ha rätt till en prövning.
    Vilken annan hjälp din skola kan ge dig - bestäms på skolan. Som regel, har eleven inte rätt till omprovet - i den situationen som du beskriver.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    D: